Vi tar vara på kvinnors trafikvett

Inför de nu pågående överläggningarna med regeringspartiet om infrastrukturpropositionen (framtida finansiering av vägar och järnvägar) signalerar Gudrun Schyman och hennes partikollega Karin Svensson Smith att vänsterpartiets villkor är att jämställdhets-

aspekten ska genomsyra trafikpolitiken (Aftonbladet Debatt 17 juli).

På en punkt har de rätt: trafik- och bilsektorn är näst intill hundraprocentigt mansdominerad. Men slutsatsen de drar, att alla kvinnor älskar kollektivtrafik och är rabiata bilhatare, är rent nonsens och dessutom djupt fördomsfull.

Medan Schyman och Svensson Smith sovit törnrosasömn i riksdagshuset, har kvinnors bilinnehav ökat lavinartat de senaste åren. Drygt en miljon personbilar i landet – var fjärde bil – ägs av kvinnor. Bilen är för de allra flesta kvinnor en oumbärlig ”nyttoprodukt”.

Bilen är en förutsättning för att arbete, familj, fritid och det sociala livet ska fungera. Det gäller givetvis i högsta grad för bilägande och bilkörande kvinnor i landsorten, men även i storstad. Kvinnor i storstad stuvar inte gärna in matkassar, hockeyutrustningar, barn, svärmor och Ikea-hyllor på bussen. Och i landsorten kan inte en gles kollektivtrafiks tidtabeller passa alla. Bilen är det enda alternativet.

Vi på Motormännens (namnet till trots) är överens med Gudrun Schyman om att den manliga dominansen inom trafiksektorn måste brytas. Det behövs mycket mer av kvinnligt tänkande inte minst i bilbranschen. Generellt kör kvinnor ”bättre” än män. Kvinnornas körsätt – generellt sett – karaktäriseras av fantasi och framförhållning. En trafiksäkerhetsattityd som betydligt fler män borde ta till sig.

Kvinnors erfarenheter och synpunkter har mycket att tillföra trafikplanerare, bildesigners, verkstadspersonal, bilförsäljare och besiktningsmän på Bilprovningen.

Motormännen ser som en av sina viktigaste uppgifter att ta tillvara denna kvinnliga kompetens och samtidigt stärka kvinnor som bilkonsumenter och nyttjare av trafiksystemet. Därför har projektet Kvinna och Bil startat.

Och om några veckor kommer ett informellt nätverk av kvinnor som arbetar inom bilbranschen och trafikforskningen, att på Motormännens initiativ mötas för att utforma strategier för att påverka branschens, samhällets och medborgarnas attityder.

Berndt Sehlstedt

informationschef,

Motormännens Riksförbund