Vi har inte råd att inte satsa på lärarna

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2014-06-25

Miljöpartiet: Vi vet vad som behövs för att vända utvecklingen i skolan

Ännu en skolmätning. Ännu ett nedslående resultat. OECD:s mätning av arbetssituationen i svensk skola visar att Sverige är det land i världen där lärare är mest missnöjda med sitt yrkesval. Fem procent upplever att deras yrke har hög status, mot 59 procent av lärarna i Finland.

Det kan vara lätt att glömma när rubrikerna försöker överrösta varandra, men alla de här nedåtgående kurvorna för svensk skola handlar om en sak: elever som inte får den tid de behöver med sina lärare. Barn som växer upp utan att få en ärlig chans. Framtidstro och självkänsla som bryts ner.

Det räcker nu. Vi vet vad som behöver göras för att vända utvecklingen. Andra har gjort det före oss. (Ofta dessutom på betydligt kortare tid än vad Jan Björklund fått på sig. Analysföretaget McKinseyhar konstaterat att det tar sex år att vända ett skolsystem. Björklund har fått åtta.) Det handlar om lärarna, och tiden eleverna får med sina lärare.

Det räcker med att du går till dig själv. När du är som mest stressad är du sannolikt inte den bästa på ditt jobb. Om du upplever att andra inte ser värdet av ditt jobb, tappar du nog snart lusten själv. Och om du går på dagarna och funderar på om du kanske ska göra något annat falnar nog snart ditt engagemang i jobbet.

Det är därför dagens undersökning är så dramatisk. När den säger att svenska lärare arbetar fler timmar i veckan men ändå ägnar sig åt undervisning i mindre grad än lärare i andra länder så betyder det att administrationen äter upp tid från eleverna. Vi kan inte tillåta att lärare ska vara vår mest stressade yrkeskår. Ska alla elever få en ärlig chans, måste alla få tid med kunniga, kompetenta och engagerade lärare. Därför måste vi:

Höja lärarlönerna. Sedan 2006 har var fjärde lärare lämnat yrket av andra skäl än pension. Det står platser tomma på lärarutbildningarna. Vill vi ha de bästa lärarna till våra barn, och vill vi att lärare ska få fortsätta brinna genom sin gärning måste vi värdera yrket inte bara i tid utan också i lön. Miljöpartiet är beredda att skjuta till statliga pengar för höjda löner. Jag hoppas fler partier följer efter.

Anställa fler och minska byråkratin. Sedan 2006 vittnar nio av tio lärare att de fått mer pappersuppgifter. Samtidigt har tusentals medarbetare skurits bort från svensk skola. Mer byråkrati + Färre kollegor att dela jobbet med = Mindre tid för varje elev. Det behöver man inte vara mattesnille för att förstå. Miljöpartiet vill därför anställa 10 000 nya medarbetare i svensk skola, och minska lärares administrativa arbetsbörda bland annat genom att digitalisera och minska omfånget av nationella prov, ge rektor rätt att vägra nya uppgifter till lärarna som inte har stöd i skollagen och stoppa alliansens förslag om betyg på tioåringar.

Ge lärare makt att sätta in särskilt stöd. Ofta ser läraren tidigt att en elev behöver särskilt stöd, ändå sätter vi in mest särskilt stöd i nionde klass i svensk skola. I de bästa skolsystemen har man istället mest särskilt stöd i de tidiga årskurserna. När en lärare ser behovet är det i dag början på en byråkratisk resa, snarare än en pedagogisk. Det ska göras utvärderingar, föräldrarna avkrävs diagnoser och förhandlas med förvaltningen. Trots att läraren ofta vet vilken insats som kan göra skillnad. Miljöpartiet vill ge lärare rätt att besluta om särskilt stöd. I de tidiga årskurserna behövs en läsa-skriva-räkna-garanti som garanterar att alla insatser sätts in för att varje elev ska få med sig grunderna till att förstå också andra ämnen.

Ge elever och lärare bra arbetsmiljö. Enligt Boverket och Energimyndigheten har tre av fyra skolor idag så dålig luft att den skapar hälsoproblem. Elever och lärare blir trötta, utvecklar allergier och har huvudvärk. Man ska inte bli trött av att gå till skolan, man ska bli pigg. Miljöpartiet vill införa en Skol-ROT, för att kunna rusta upp alla skolor till moderna lärmiljöer senast 2020.

Garantera lärare och elever moderna IT-miljöer. Vi är många som från olika jobb kan vittna om hur datorer hjälpt oss att effektivisera vårt arbete. Men i skolan finns ”datasalen” kvar på många håll. På vilken annan arbetsplats betraktas fortfarande datorn som ett så märkligt arbetsredskap att den hålls i ett särskilt rum, dit man bara får gå enligt ett särskilt schema? På många skolor delar många lärare på samma dator, systemen är gamla och sega och upphandlingen har försvårat för skolanpassade IT-miljöer. Miljöpartiet vill att vi tar fram en nationell IT-strategi för skolan.

De här satsningarna är inte gratis. Vi står för att vi behöver backa Alliansens skattesänkningar på månadsinkomster över 40 000 för att ha råd att betala för fler anställda och högre löner i skolan. Men vi vet att det inte heller är gratis att låta bli. En enda ung person som inte får en ärlig chans, som tidigt hamnar vid sidan av kommer kosta samhället uppemot 15 miljoner. Med 12 000 unga som varje år lämnar tonåren utan att ha med sig de kunskaper man behöver i livet, tickar snart räkneverket på.

Vi har inte råd att inte satsa på lärarna. Därför borde Talis, Pisa, Timms, Pirls och alla andra nedslående undersökningar av svensk skola bli Björklunds slutbetyg.

Gustav Fridolin

Språkrör (MP) och folkhögskollärare

Följ ämnen i artikeln