Naivt låta Kina sköta säkerheten på Arlanda

Debattören: Risken för dataintrång och sabotage är överhängande

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-02-18

Sverige får inte bli en del av den kinesiska teknologisfären med dess auktoritära drag, eller bistå kommunistpartiets militära modernisering. Så aningslösa har vi inte råd att vara, skriver Emanuel Örtengren.

DEBATT. Aftonbladets avslöjande att företaget Nuctech har vunnit en upphandling till säkerhetskontrollen på Arlanda har – med rätta – fått stor uppmärksamhet.

Nuctech är nämligen inte vilket företag som helst. Det grundades av Hu Haifeng, son till det kinesiska kommunistpartiets förre generalsekreterare och Xi Jinpings företrädare Hu Jintao. I dag kontrolleras Nuctech av ett bolag med nära kopplingar till Folkets befrielsearmé. 

Trots att Nuctechs utrustning förbjöds från amerikanska flygplatser 2014 har företaget vunnit en rad upphandlingar i Europa, och finns i dag i 26 av 27 EU-länder.

Det ger Nuctech tillgång till data och system för såväl passagerare som bagage- och godsflöden. 

Riskerna för dataintrång och olika former av sabotage är överhängande.

En kanadensisk säkerhetsgranskning av Nuctech 2020 fann att företagets röntgenutrustning kunde användas för att samla in och föra över data i hemlighet.

Eftersom upphandlingen på Arlanda gällde just utrustning för att röntga väskor och få den att samspela med flygplatsens befintliga it-system borde det ha varit en varningsklocka.

Datan som Nuctech får tillgång till från flygplatser runtom i Europa är en strategisk tillgång som det kinesiska kommunistpartiet kan utnyttja.

Redan i dag ställer Kinas underrättelselag krav på kinesiska företag utomlands att bistå med underrättelseinhämtning, och i en potentiell konflikt mellan Kina och västvärlden skulle Nuctechs teknologi kunna användas för att störa varuflöden eller riktas mot individuella måltavlor.

Vad vill vi till exempel att Nuctech ska få tillgång till för uppgifter om svenska riksdagsledamöter, anställda på Försvarsmakten eller kinesiska dissidenter?

Det är oansvarigt att ett företag med så tydliga kopplingar till det kinesiska kommunistpartiet och dess säkerhetstjänster får tillgång till Sveriges största flygplats.

Näringsminister Karl-Petter Thorwaldsson (S) har kallats till riksdagens näringsutskott för att ge sin syn, men redan nu kan några slutsatser dras:

  • Det hade behövts bättre kontroll av Nuctech. Det finns undantag från Lagen om offentlig upphandling (LOU), som gäller om svenska säkerhetsintressen inte kan säkerställas.
    Eftersom Arlanda är ett skyddsobjekt får säkerhetskontrollen inte fotograferas, så varför ska den kinesiska staten få kontroll över utrustningen i samma säkerhetskontroll?
  • Den nationella säkerhetsstrategin måste ge större utrymme till teknologi. I dag finns det en rad säkerhetspolitiska risker förknippade med teknologi. Det var till exempel därför som Post- och telestyrelsen förbjöd produkter från telekomföretaget Huawei i det svenska 5G-nätet, som kommer att vara uppkopplat mot allt från kylskåp till telefoner.
    De här riskerna måste införlivas i den uppdaterade nationella säkerhetsstrategin, som regeringen nyligen bjudit in oppositionen till samtal om.
  • Svartlista företag med kopplingar till den kinesiska militären. Precis som USA borde EU inte vara öppet för handel och investeringar med företag som har kopplingar till den kinesiska militären och säkerhetsapparaten. Ett EU-land (Litauen) har redan förbjudit Nuctechs utrustning, och Sverige borde följa efter. 

Sverige får inte bli en del av den kinesiska teknologisfären med dess auktoritära drag, eller bistå kommunistpartiets militära modernisering.

Så aningslösa har vi inte råd att vara.


Emanuel Örtengren, tillförordnad chef Frivärld


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.