Det måste kosta att smutsa ner naturen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2015-08-04 | Publicerad 2015-07-31

Debattören: Det är de fattigaste i tredje världen som betalar för att vi ska ha billig bensin

Lorentz Tovatt, språkrör för Grön Ungdom tycker att det är klassförakt mot människor i tredje världen, de som drabbas av klimatförändringarna på riktigt, när vi tycker synd om bilisterna i Sverige som behöver betala lite mer för sin bensin.

I alla reportage om höjningen av bensinpriset som jag har sett den senaste tiden har vinkeln alltid varit att det är så synd om de som tvingas betala lite mer för att de släpper ut växthusgaser i atmosfären.  Att just detta gång på gång blir vinkeln i debatten är absurt, speciellt med tanke på att människor i tredje världen redan i dag dör som en konsekvens av den uppvärmning vi redan bidragit till. Nu måste någon säga som det verkligen är.

Få debatter är så bisarra som de om beskattning av transporter och drivmedel. Det finns ett solklart syfte från oss som vill se högre kostnader för att transportera sig på ett ohållbart sätt: att undvika den klimatkatastrof som vi just nu dundrar mot. Ändå ignoreras detta helt i debatten. Istället verkar det alltid som att skatterna införs för att jävlas med vissa grupper i samhället, som om det var detta som var syftet.

Problemet är då att de grupper som verkligen borde vara i fokus för debatten helt glöms bort. De grupper som i dag dör på grund av klimatförändringarna som den rika världen har orsakat. Att alltid välja att ta parti för de relativt rika svenskar som kör bil är i praktiken att ignorera de fattiga som drabbas på riktigt. Det är ett globalt klassförakt. Därför behöver följande fakta komma fram i debatten:

Det är i dag betydligt billigare att köra bil än vad det var för 10 år sedan. Det beror på framförallt två saker. För det första har bilarnas motorer blivit mycket mer effektiva, vilket innebär att man inte behöver tanka lika mycket. För det andra har oljepriset (som påverkar drivmedelpriset) sjunkit som en sten det senaste året.

Trots att oljepriset sjunkit är den långsiktiga trenden att det kommer höjas, oavsett hur politikerna agerar. Enligt IEA så kommer oljan vara cirka dubbelt så dyr inom tio år. Det kommer inte bli kul för de länder som då befinner sig i ett lika djupt oljeberoende som Sverige befinner sig i just nu.

Den höjning som regeringen nu genomför innebär futtiga 40-45 kronor mer per månad för en genomsnittlig bilist.

I dag står transporter för enskilt störst utsläpp av växthusgaser i Sverige. Mer än en tredjedel av alla utsläpp kommer från bilar och lastbilar. Denna sektor är dessutom den som ökat mest över en tjugoårsperiod, medan andra sektorer minskar sina utsläpp.

Vi är just nu på väg mot en uppvärmning av jordens medeltemperatur på cirka tre till fyra grader. Detta innebär att stora delar av världen kommer vara obeboelig som en följd av extremt väder. Det kommer drabba Sverige (förra sommarens extremväder var ett bevis på det), men främst drabbar det fattiga delar av världen. 

Innebär då detta att vi helt ska sluta åka bil eller att vi ska ignorera utmaningarna på landsbygden? Naturligtvis inte, och det finns inget parti i riksdagen som driver en sådan politik. Tvärtom har Miljöpartiet och regeringen en robust politik för att hela landet ska leva. Vi vill - samtidigt som vi beskattar det ohållbara - stimulera alternativen, förnybara drivmedel och kollektivtrafik. Det är därför som regeringen infört både lokala klimatinvesteringsstöd och stadsmiljöavtal för de kommuner som vill bygga ut kollektivtrafiken.

Mot bakgrund av dessa fakta och regeringens övriga politik, är det verkligen så farligt att betala lite mer för att man smutsar ner? Är det verkligen rimligt att debatten hela tiden kretsar kring oss som bor i det rika landet Sverige? När ska vi på allvar börja prata om de globala utmaningarna och när ska fattiga länder få sin upprättelse? Jag längtar till dess.

Lorentz Tovatt