Det vita snuset gör barn till nikotinister

Debattörerna: Gratis smakprov finns bara ett klick bort

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2022-11-04

Att det vita snuset är tobaksfritt gjorde det möjligt att kringgå lagstiftningen som ska skydda barn och unga. Det nya snuset blev ett säkert sätt att återigen kunna rekrytera tonåringar till lönsamma, beroende och lojala nikotinister, skriver  Helen Stjerna, Louise Adermark och Magnus Lundbäck.

DEBATT. 2016 lanserade Swedish match sitt första vita snus. Det skulle visa sig vara en riktig lyckträff för den svenska tobaksindustrin att kalla sina nya nikotinprodukter för tobaksfria.

Det gjorde det nämligen möjligt att kringgå all den lagstiftning som byggts upp under decennier för att skydda barn och unga från tobak.

Eftersom fler än nio av tio tobaksbrukare, såväl rökare som snusare, har börjat under tonåren eller tidigare är tobakslagen utformad för att i första hand skydda barn och unga.

Det vita snuset blev ett säkert sätt att återigen kunna rekrytera tonåringar till lönsamma, beroende och lojala nikotinister.

Sedan dess har samtliga stora tobaksbolag lanserat sitt vita snus och bruket ökar lavinartat bland ungdomar. Framför allt har industrin med dessa godissmakande, vita och ”tobaksfria” prillor lockat en hel generation unga tjejer in i ett nikotinberoende.

Succén har nu även resulterat i att Philip Morris lagt ett bud på Swedish match och vd Lars Dahlgren hyllar det som ”närmast perfekt industriell logik”.

Den perfekta logiken består i att Swedish match får tillgång till den amerikanska marknaden och genom det vita snuset kan PMI fortsätta att locka unga in i ett skadligt nikotinberoende som sedan ger merförsäljning i den totala produktportföljen som består av både cigaretter, snus, vitt snus och e-cigaretter eller HTP-produkter.

Swedish match vd verkar inte reflektera över barn och ungas hälsa på vägen till banken. I stället menar han att hela affären handlar om ansvarsfullt företagande där syftet är att hjälpa rökare att byta till snus.

Oberoende forskning visar dock att det inte går att dra några slutsatser om att snus skulle kunna hjälpa rökare att sluta. Tvärtom visar forskningen att bland personer som använder snus eller e-cigaretter är det fler som med tiden även börjar röka.

Men rökfritt låter ju bra och tobaksfritt ännu bättre, så är det då inte bättre att människor snusar än röker?

Om vi antar att det ändå, trots att den oberoende forskningen visar något annat, finns vuxna rökare som kan tänka sig att byta, så är det givetvis ett bättre alternativ. I teorin skulle det åtminstone kunna minska den andrahandsrök som årligen dödar cirka 1,2 miljoner människor.

Men att helt tobaksfria barn och ungdomar lockas in i ett skadligt, och i värsta fall livslångt, nikotinberoende är fullständigt oacceptabelt.

Tobaksindustrins nya produkter marknadsförs som tobaksfria, uppiggande, avstressande, med friska och goda smaker som frostat äpple, hallon-lakrits eller kaffe-latte.

Enligt reklamen finns det heller inget tillfälle i livet som inte kan berikas av det vita snuset.

En årlig attitydundersökning som görs av Novus på uppdrag av A non smoking generation visar tydligt att reklamen gör sitt jobb.

Gemensamt för både cigaretter och nya nikotinprodukter är att ”kompisars påverkan” uppges vara den främsta orsaken till att testa. På andra plats i listan över troliga orsaker till att testa nya nikotinprodukter uppges att ”de verkar mindre farliga”.

Fyra av tio svarade även att de tilltalande smakerna och att de förekommer i sociala medier samt populärkultur kan vara orsaker till att börja.

Och förekomsten i sociala medier saknas inte. Tidigare i år publicerade A non smoking generation en fjärde rapport om hur tobak porträtteras i media, baserad på en analys av Meltwater.

Rapporten visar att reklam för vitt snus via influencers i sociala medier ökade markant under 2021 och att nya varumärken lanserats och fått stor exponering sedan föregående år.

En närmare granskning av tre olika varumärken visade på 181 Instagram-inlägg i samarbete med 34 olika influencers till ett uppskattat värde av minst 11,8 miljoner kronor och en räckvidd på 4,3 miljoner.

I samtal med tonåringar som vi möter framgår att de på daglig basis fått erbjudanden om gratis smakprov ett klick bort och i klassrummen ligger snusdosor på var och varannan bänk.

I Centralförbundet för alkohol- och narkotikaupplysnings senaste skolundersökning svarade 34 procent av gymnasieeleverna i årskurs 2 att de testat vitt snus och bland flickor var andelen 37 procent. Värt att notera är också att 36 procent av dessa flickor aldrig tidigare hade vare sig rökt eller snusat brunt snus.

Det innebär att vi har en snabbt växande skara nikotinberoende ungdomar i en grupp som sannolikt aldrig hade börjat använda tobak annars.

Det är också viktigt att understryka att nikotin inte bara är en starkt beroendeframkallande substans. Nikotin medför även en lång rad allvarliga hälsorisker som hjärt- och kärlsjukdomar, diabetes typ-2 och psykisk ohälsa.

Nikotin ger bestående förändringar i hjärnan och sänker den kognitiva förmågan över tid.

Den unga hjärnan är extra känslig för nikotinets skadeverkningar och innebär även en ökad risk för alkoholmissbruk och annan droganvändning.

Att nikotinet i det tobaksfria snuset framställs av tobak är det få som känner till. Tobak som i hög utsträckning framställs med allvarliga människorättskränkningar, barnarbete, miljöförstöring och massiv avskogning som följd.

Vi uppmanar alla som värnar om nästa generations hälsa och en hållbar framtid att:

  • Avstå från alla former av tobak eller åtminstone inte använda det öppet framför barn och unga.
  • Avstå från att köpa ut eller bjuda kompisar och minderåriga.
  • Avstå från alla former om samarbeten med tobaksindustrin.
  • Skriv under för en tobaksfri skoltid.
  • Avyttra alla eventuella aktieinnehav i samtliga tobaksbolag.


Helen Stjerna, generalsekreterare, A non smoking generation
Louise Adermark, docent, Sahlgrenska akademin, Göteborgs universitet
Magnus Lundbäck, hjärtläkare på Danderyds sjukhus, docent vid Karolinska institutet


Häng med i debatten och kommentera artikeln
– gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.