Hemtjänsten hinner inte med de äldre

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2015-09-01

Kommunal: Bättre arbetsvillkor i äldreomsorgen är en fråga om anständighet

Det är hemtjänstarbetarna som ställs inför de dagliga problemen och som bäst vet vilka lösningar som fungerar, skriver Annelie Nordström, Kommunal.

DEBATT. Kommunal välkomnar Hemtjänstupproret och delar deras bild av arbetsvillkoren för personalen. På Facebook, i ett inlägg som har delats nästan 25 000 gånger, beskriver Malin Åkerström hur en arbetsdag inom hemtjänsten kan se ut.

Att tvingas städa en femrumsvåning på mindre än 40 minuter. Att på 45 minuter tvingas handla mat, bära varorna uppför fyra trappor utan hiss och sätta maten i kylen. Ångest över att inte hinna prata med de äldre.

Liknande vittnesmål hör jag från Kommunals medlemmar. Av vårt växande medlemsantal på 514 000 jobbar drygt 400 000 på gruppboenden för funktionshindrade, i hemtjänsten, på äldreboenden, förskolor och sjukhus. Jag besöker dem på deras arbetsplatser, någonstans i Sverige, så ofta jag kan.

Jag hör dem berätta om jobb som de älskar. Men inte tillåts utöva på ett sådant sätt att de kan vara stolta över det. Jag hör dem beskriva hur arbetsvillkoren ständigt blir sämre.

Den viktigaste uppgiften för Kommunal som fackförening är att stödja medlemmarna att kräva bättre villkor på sina egna arbetsplatser. Samtidigt måste beslutsfattarna förstå och erkänna vilket kvalificerat arbete som sker inom hemtjänsten.

Omsorgskvalitet skapas i det ögonblick som personal och brukare möts. Det är hemtjänstarbetarna som ställs inför de dagliga problemen och som bäst vet vilka lösningar som fungerar, och vilka som inte gör det.

I Kommunals rapport ”Plats för proffsen – ett alternativ till new public management i hemtjänsten” beskriver vi hur hemtjänsten borde organiseras. Det är hög tid att ersätta kontroll och misstro mot personalen med ökat utrymme för professionerna.

Grundläggande för en bra hemtjänst är en hög personalkontinuitet. Alltså att brukaren inte ska behöva möta nya medarbetare hela tiden. Personalen och brukarna måste få chans att lära känna varandra. Det skapar trygghet. Visstidsanställningar måste ersättas av fasta tjänster. Behovet av personal är ju ständigt. Det blir aldrig lågkonjunktur i äldreomsorgen.

Personalen måste ha tillräckligt med tid för att både hinna uppfatta de äldres behov och tillgodose behoven. Det låter som självklarheter, men så är det inte i dag. Underbemanning leder till ständig tidspress. Kommunal kräver att 30 000 nya undersköterskor utbildas och heltidsanställs i äldreomsorgen.

Att ge vård och omsorg är en komplex uppgift som ställer höga krav på kompetens, flexibilitet och etiskt förhållningssätt. Därför behöver alla som arbetar inom hemtjänsten ha adekvat vård- och omsorgsutbildning. Legitimation för undersköterskor bör utredas. Självklart måste värdediskrimineringen av undersköterskor upphöra. Det är inte rimligt att en verkstadsarbetare tjänar 2 800 kronor mer i månaden än en undersköterska, trots att de har lika lång yrkesutbildning.

Hemtjänsten bör organiseras i team med olika yrkeskompetenser för att möta behoven hos allt fler äldre med stora vård- och omsorgsbehov. Samarbetet mellan biståndshandläggare och vård- och omsorgspersonal behöver förbättras. Handläggarna bör få en mer vägledande och uppföljande roll. De som arbetar i hemtjänsten bör få större möjlighet att påverka inte bara hur och när omsorgsinsatser ska göras – utan även vad de äldre ska få hjälp med.

Hemtjänstpersonalen är en kvalificerad arbetsgrupp. De måste ges bättre förutsättningar att utföra sitt jobb. Deras stora yrkeskunskap behöver tas till vara för att Sveriges äldre ska få den allra bästa omsorgen och tillvaron. Bättre arbetsvillkor i äldreomsorgen är en fråga om anständighet.

Annelie Nordström