Fel att skolan ska behandla flickor och pojkar olika

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2013-02-04

Replik om genuspedagogik

Psykologen Alf B Svensson avfärdar genuspedagogik och argumenterar, i jämställdhetens namn, för att flickor och pojkar ska behandlas olika på grund av medfödda skillnader. Svensson utgår ifrån de mycket små skillnader som har upptäckts, överdriver dem, och försöker sedan förklara olika ojämställda företeelser i vårt samhälle med detta.

Visserligen har både arv och miljö betydelse, men det mesta tyder på att våra könsroller till allra största delen är skapade av samhället och inte av vår biologi.

DN rapporterade förra året om en studie publicerad i Science, gjord av bland annat Agneta ­Herlitz, professor i psykologi vid Karolinska institutet. Studien ­visade att skillnaderna mellan mäns och kvinnors hjärnor är ­både få och små. Män är exempelvis något bättre på att föreställa sig tredimensionella föremål från olika håll och har ett bättre lokalsinne när det inte finns några riktmärken. Kvinnor är å sin sida generellt bättre på att känna igen ansikten och har en något högre verbal förmåga.

Stora betydelsefulla skillnader? Förklarar eller rättfärdigar detta dagens ojämställda sam­hälle? Knappast! Dessa små skillnader är heller inget giltigt argument för att flickor och pojkar ska behandlas helt olika i skolan.

Nej, skolan borde vara en fristad där allmänhetens och mediernas snäva bild av vad flickor och pojkar kan och bör göra är bortblåst – en fristad där det som spelar roll är vem du är som individ, inte vad du har mellan benen.

Björn Lindgren

Språkrör Grön Ungdom

Följ ämnen i artikeln