För långt sommarlov är inte bra för eleverna

Centerpartiet: Vårt förslag har stöd i forskningen

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-08-24

Både svensk och internationell forskning visar att för långa sommarlov faktiskt kan bromsa elevernas kunskapsutveckling. Då borde det vara självklart att försöka göra något åt det, skriver Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson för C.

DEBATT. Centerpartiet gör nu sin efterlängtade omsvängning av skolpolitiken, där ett förlängt läsår med två veckor utgör en av flera möjliga pusselbitar för att komma till bukt med de sviktande kunskapsresultaten i Sverige. 

 

Svensk skola står inför stora utmaningar. Den ekonomiska krisen i samhället har lett till nedskärningar och uppsägningar av lärare. Mindre skolor på landsbygden stängs, samtidigt som kunskapsresultaten sjunker och arbetsmiljön för lärare försämras.

I år efter år kan vi se hur kunskaperna i matematik halkar efter. I läsförståelse ligger Sverige fortfarande högt i internationella mätningar, men bara en del av eleverna. Barn som lever i social utsatthet eller som är tvåspråkiga har även svårt med läsförståelsen.

Det är ett kritiskt läge som kräver skarpa reformer för att vända utvecklingen.

 

Det finns två alternativ framåt. Antingen kan man som regeringen fortsätta ignorera problemen, inte öka finansieringen till skolan, och bortse från lärarnas varningar. Eller så kan man agera beslutsamt för att förbättra skolsystemet, säga och göra det som krävs, även när det riskerar att möta kritik.

Inför Centerpartiets partistämma i höst väntas nya förslag klubbas som kommer staka ut vägen framåt för vårt parti i skolpolitiken. Dessa förslag fokuserar på att ge varje elev rätt stöd och utbildning oavsett var de bor eller deras föräldrars utbildningsnivå.

Det är nödvändiga åtgärder för att säkerställa en stark start i livet och stärka Sverige som nation.

 

Sommarlovet är en lång och fin tradition i Sverige. Det var faktiskt redan år 1649 som drottning Christina, även kallad bildningsdrottningen, såg till att den mest omfattande läroplanen dittills kom på plats. Då infördes ett sommarlov under juli månad för elever i Sveriges skolor och sedan dess har sommarlovet utökats till att bli hela tio veckor.

I dag är det i ett internationellt sammanhang väldigt långt.

 

Den statliga utredningen ”Kampen om tiden – mer tid till lärande” har konstaterat att de långa sommarloven bygger mer på en fin tradition än faktiskt forskning om elevernas lärande.

Faktum är att i både den utredningen, men också i annan internationell forskning har man visat att för långa sommarlov faktiskt kan bromsa elevernas kunskapsutveckling.

 

Elever som varit borta länge från skolan glömmer bort matematiken. Ibland så pass mycket så att det motsvarade en hel månads studier. Särskilt för de barn som kommer från svåra förutsättningar.

Ett kortare sommarlov kan alltså vara en väg till att stärka socialt utsatta elever och matematikkunskaper i stort. Lägg därtill alla ensamstående föräldrar som varje sommar kämpar med den omöjliga uppgiften att få sitt livspussel att gå ihop på grund av det långa sommarlovet.

 

När forskningen visar att vårt långa sommarlov påverkar en del av problemen i svensk skola negativt – ja, då borde det vara självklart att fråga sig själv om det går att göra något åt det.

Som de flesta noterat så är Sveriges lärare redan överbelastade och det saknas behöriga lärare över hela landet. Så att om man som lärare bli arg över att höra att man ska få mindre av det sommarlov man jobbat ihop under året är det inte så konstigt.

Centerpartiet är helt införstådda i att det inte är möjligt att utöka lärarnas arbetstid. Arbetsbelastningen för Sveriges lärare behöver minska, inte öka. Därför är första steget att utreda hur sommarlovet kan kortas. Men vi stannar inte där. Hela skolsystemet måste förbättras.

 

Om vi på riktigt ska få svensk skola att lyfta måste vi minska lärarnas arbetsbelastning, ge mer resurser till kommunerna, säkra bättre läromedel, göra om betygssystemet och städa upp i friskoledjungeln.

På alla dessa områden har vi lagt, och kommer fortsätta lägga, skarpa liberala förslag.

Centerpartiet har drivit regeringen framför oss för att ta tag i nödvändiga frågor på skolområdet. Det gäller offentlighetsprincipen, att ordna upp finansieringssystemet och friskolesystemet och att säkra mer pengar till skolan. Det kommer vi fortsätta med.

Och vi kommer fortsätta våga ta obekväma diskussioner för att säkra den bäst möjliga skolgången för Sverige elever.


Niels Paarup-Petersen, utbildningspolitisk talesperson (C)

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.