Bilföretag – försök rädda varandra

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-12-10

Vd:n för Fiat, Sergio Marchionne, spår i en intervju att 2010 finns det bara fem till sex stora bilföretag i världen. Han tror på Volkswagen, Renault-Nissan, Toyota, ett kinesiskt och ytterligare ett europeiskt bilföretag, och så antingen Ford eller GM. Fiat anser han inte vara i närheten av att klara det, där måste man hitta samarbetspartner för att överleva.

Sergio Marchionne.

Sergio Marchionne slår fast att festen är över och uppmanar de andra inom bilindustrin att rädda det som räddas kan tillsammans.

Jag tror att Sergio Marchionne har rätt. Det blir nästan lite patetiskt att skåda hur den amerikanska kongressen funderar över att rädda tre bilföretag. Det rimliga vore att företagen tillsammans försökte rädda varandra.

Bilindustrins kris är inget nytt påfund. I decennier har politiker och miljörörelsen försökt förmå industrin att ta fram bränslesnålare motorer och mer funktionella bilar. Men ack nej. När västvärlden ställde för höga krav eller köpte färre bilar drog de stora bilföretagen som ett lämmeltåg till Asien. Där drömde de om sin nya gigantiska marknad som i ett förste skede bestod av kunder som bara ville ha en bil och som just inte ställde några miljökrav.

Nu har verkligheten hunnit i kapp och hoppet för en döende industri står till staten och till de människor som är beroende av företagen för sin försörjning.

Lotta Gröning

Följ ämnen i artikeln