E-handel ingen snabb väg att få alkohol

Replik från Nätvinhandlarna om missbruk

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2017-02-02

Ole Nielsen, ordförande Nätvinhandlarnas branschorganisation, svarar på kritiken.

REPLIK. Ja, Sanna Lundell med flera, alkohol innebär risker och är därför en viktig fråga att reflektera över. Just därför förvånar det mig att ni inte reflekterar över hela frågan om försäljning av alkohol i ert inlägg.

Det är svårt att se logiken i att hindra några tiotusen vinintresserade personer att handla kvalitetsvin från utlandet. Det gör inte heller Folkhälsomyndigheten som i sitt remissvar avstyrker Socialdepartementets lagförslag eftersom man inte kan se att ett förbud mot nätvinhandel skulle ha någon effekt på folkhälsan.

E-handel med vin är dessutom legalt enligt de lagar som gäller i EU.

Att ändra på detta är inget en regering kan göra i en handvändning eftersom det påverkar EU:s syn på hela den svenska alkoholförsäljningen. Då måste man ha torrt på fötterna och veta om åtgärden är motiverad. På EU-språk betyder det att åtgärden måste vara effektiv för att uppnå minskad alkoholkonsumtion. Allt talar för att ett förbud mot e-handel inte är ett effektivt sätt att minska konsumtionen, vilket innebär att EU inte kommer godta att mat- och vinintresserade svenskar stängs ute från det rika vinutbud som andra EU-medborgare har tillgång till.

Den svenska e-handeln med kvalitetsvin står för en mycket liten del (0,5 procent) av den svenska alkoholkonsumtionen. Nätvinhandeln säljer inte vin i bag-in-box och inte heller sprit eller alkoläsk. Av 5 000 tillfrågade ungdomar var det 1 (en) som angav Internet som anskaffningskanal, enligt CAN.

Dessutom är nätvinhandeln inte ett snabbt sätt att få tag på alkohol eftersom det tar flera dagar, i många fall flera veckor, från beställning till leverans. Då går det betydligt snabbare att ringa ”vodkabilen” eller besöka en svensk butik.

Vill debattörerna söka ett mer effektivt sätt att minska de negativa effekterna av alkohol bör man inte minst fokusera på försäljningen av bag-in-boxviner. Bag-in-boxkonsumenterna dricker enligt CAN dubbelt så mycket alkohol som dem som hellre köper vin på flaska. Dessutom med mängdrabatt (fyra flaskor till priset av tre).

En slopad mängdrabatt är enligt Accent Magasin 200 gånger effektivare än förbud mot nätvinhandel.


Ole Nielsen, ordförande Nätvinhandlarnas branschorganisation


Häng med i debatten – följ Aftonbladet Debatt på Facebook

Följ ämnen i artikeln