Snacket om brist på lärare är en stor lögn

Sveriges lärarstudenter: Rektorer anställer obehöriga i stället för oss

Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Aftonbladet.

Publicerad 2023-10-22

Skolorna väljer att anställa obehöriga, trots att det finns legitimerade lärare som söker tjänsten. Vi lärarstudenter hade med andra ord varit mer anställningsbara om vi hoppade av utbildningen, skriver Adam Kedert, ordförande för Sveriges lärarstudenter.

DEBATT. Om det är något alla vet om skolan så är det att den lider av en stor lärarbrist. Skolverket skriver att det till 2035 behöver examineras 153 000 nya lärare.

Fler behöver alltså gå en utbildning och få sin legitimation. Det är inget snack om saken. För om det är något vi lärarstudenter får höra så är det att det kommer vara så enkelt att få jobb, att lärarbristen är så stor så att det bara kommer vara att välja och vraka.

Det har varit den största lögnen jag fått höra under min utbildning.

 

Första gången jag förstod hur det står till i verkligheten var efter att en vän till mig tagit examen och skulle börja söka jobb. Efter fem år på en ämneslärarutbildning behövde han inte bara jobba på olika skolor, utan även i två olika kommuner, för att få ihop sina 100 procent.

Det var den första väckarklockan. Sen har klockorna bara fortsatt att ringa. Nu när fler och fler i min omgivning tar examen får jag ännu fler vittnesmål om hur svårt det är att hitta ett lärarjobb. Listan med liknande exempel kan göras lång.

 

I tidningen Vi lärares granskning "Behöriga lärare - nej tack" framkommer det att skolhuvudmän väljer att anställa obehöriga, trots att det finns legitimerade lärare som söker tjänsten.

Undangömda annonser öppna under korta perioder försvårar möjligheten för nyexaminerade att söka en tjänst. Därtill finns det få möjligheter till kontroller, som i praktiken lämnar ett kryphål för rektorer att sänka lönerna genom att anställa obehöriga.

Egentligen är det inte tillåtet att anställa obehöriga till lärartjänster. Arbetsgivare får inte tillsvidareanställa om inte personen är utbildad och behörig lärare – så därför anställer arbetsgivare till tidsbegränsade tjänster.

 

Vi lärarstudenter hade med andra ord varit mer anställningsbara om vi hoppade av utbildningen.

Men det vill vi inte göra. Vi vill ha en gedigen utbildning att stå på när vi ger oss ut i verksamheterna för att utbilda och undervisa barn och elever. Det ligger i samhällets intresse att ha en skola som vilar på beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund.

Sverige förtjänar en skola som värdesätter kvalitetssäkrad kunskap och lärande.

 

Vi kan prata om högre löner, vi kan prata om höjd status för yrket och vi kan prata om bättre arbetsmiljö och rimlig arbetsbörda. Men det är helt uppenbart att det inte räcker att enbart fokusera på det om vi vill få bukt med lärarbristen när nylegitimerade inte ens blir anställda.

Det blir stället en dyr och bortkastad investering, för såväl den enskilde läraren som för samhället i stort.

 

Det finns säkert många anledningar till att obehöriga anställs i stället för legitimerade lärare. Men en avgörande faktor är pengar.

Rektorer i kommunerna har strikta budgetkrav, och friskolor i aktiebolagsform drivs av vinstintresse. Detta skapar inga incitament för att anställa legitimerade lärare.

 

En undersökning av Lärarnas riksförbund (ett av de två tidigare lärarfacken som gått samman till Sveriges lärare) visar att skolhuvudmännen sparar tre miljarder kronor årligen genom att inte anställa legitimerade lärare.

Den kommunala skolan behöver mer pengar, och friskolan behöver hårdare kontroller och begränsade vinstuttag. Regeringen behöver prioritera barnens och elevernas bästa.

Det innebär i det här fallet att skapa förutsättningar så att förskolor och skolor fylls av legitimerade lärare som kan ge våra barn och elever den skolgång de förtjänar. För att de ska kunna utvecklas så långt som möjligt.

 

Så snälla Lotta Edholm och Mats Persson, när ni nu har lovat att fixa allt tidigare regeringar, enligt er, har misslyckats med. Glöm inte skolan. Glöm inte barnen och eleverna. Glöm inte mina kursare som fortfarande vill tro att ”det kommer vara så lätt att få jobb som lärare sen”.


Adam Kedert, ordförande Sveriges lärarstudenter

 

Häng med i debatten och kommentera artikeln – gilla Aftonbladet Debatt på Facebook.