Annons

Klarna till branschen: ”Visa siffrorna”

På Wikipink finns statistik samlad om sena betalningar, hur många ärenden som går till Kronofogden och hur svenskarnas skuldsättning ser ut.

Hur många fakturaköp går till inkasso – eller får påminnelseavgift? Klarna publicerar nu uppdaterade siffror på sin nylanserade sajt Wikipink.

Och hoppas att så många aktörer i branschen som möjligt ska ansluta sig till initiativet.

Varje Klarna-köp som inte återbetalas och når Kronofogden ser Klarna som ett misslyckande. Under 2020 skedde det vid 0,04 procent av köpen. Uppgiften är lätt att hitta på Wikipink, en nystartad sajt av Klarna med syfte att rikta ljuset mot var i kreditbranschen den riktigt allvarliga skuldproblematiken finns. På Wikipink finns statistik samlad om sena betalningar, hur många ärenden som går till Kronofogden och hur svenskarnas skuldsättning ser ut.

– För samtidigt som svenskarnas skuldsättning diskuteras mycket i media baseras debatten ofta på två missvisande premisser: att skuldsättningen i Sverige ökar och att det beror på ökad e-handel, säger David Sandström, marknadsdirektör på Klarna.

Blancolån sticker ut

Faktum är att antalet skuldsatta svenskar har minskat mellan 2010 och 2020, trots att befolkningen ökat med en miljon människor. Även i relation till BNP minskar skuldsättningen. Genomsnittsskulden är dock högre, och låg under 2020 på 217 000 kronor. Ett genomsnittligt Klarna-köp ligger på 722 kronor (813 kronor direktbetalningar exkluderat). 

– Kort sagt, skulderna är färre men värre, säger David Sandström.

Och tittar man på hur fördelningen av olika konsumtionslån ser ut i Sverige sticker en kategori ut som absolut störst – nämligen blancolån (52 procent). Det kan jämföras med fakturaköp som ligger på nio procent.

Vill ha mer öppenhet

Klarna publicerar nu på Wikipink ytterligare statistik i syfte att öka transparensen för att därmed kunna kartlägga marknaden och identifiera eventuella problem. Målbilden är att så många andra aktörer som möjligt i branschen ska ansluta sig till initiativet. 

– Vi har just publicerat första kvartalets siffror för andelen fakturaköp som fick påminnelseavgift eller gick till inkasso och vi kommer fortsätta göra det för årets resterande kvartal. Vi hoppas att fler vill göra detsamma, säger David Sandström.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln