Annons

​​Klarna: ”Alla onödiga avgifter tas bort”

Onödiga avgifter och oändliga krediter försvinner när Klarna genomför stora produktförändringar.

Nu ska det bli ett slut på evighetskrediter och onödiga avgifter. Därför genomför Klarna fyra större produktförändringar – som både ger konsumenter bättre villkor och sätter press på kreditbranschen.

– I dag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

Kreditbranschen i stort har länge dragits med ryktet om att man till största del tjänar pengar på påminnelseavgifter och dolda avgifter. Under det senaste året har Klarna arbetat för att synliggöra de problem som finns med en ökad skuldsättning. Till grund för detta ligger en omfattande kartläggning av kreditmarknaden i Norden där bolaget särskilt synat villkoren för konsumenter som handlar online, både hos Klarna och hos konkurrenter.

Nu tar Klarna det arbetet ett steg längre och genomför fyra större produktförändringar – som alla ger konsumenter bättre villkor. Förhoppningen är att det också kan tvinga branschen som helhet att följa efter.

Förändringarna är:

  • Inga mer oändliga krediter
  • Onödiga avgifter tas bort
  • Fördubblad betaltid vid fakturaköp
  • Fler vänliga påminnelser i fler kanaler

Slutet för oändliga krediter

Beskedet att man väljer att ta bort ”oändliga krediter” har väckt uppmärksamhet – då det är en kassako för många aktörer i kreditbranschen. Det är på grund av oändliga krediter som konsumenter kan hamna i situationer då man till slut betalat mer i räntor och avgifter än vad varan kostade från början. Nu får alla Klarnas krediter ett slutdatum och delbetalning sker efter en förutbestämd tidsperiod.

– I dag är vi så stora att vi både har möjlighet och ett ansvar att göra positiv skillnad. Det kan vi göra genom att öka kunskapen, och synliggöra kreditmarknadens baksidor, men störst skillnad gör vi genom att agera själva, säger David Fock, global produktchef på Klarna.

33 procent minskning i pilottest

Pilottester under våren har visat att förändringarna tagits emot positivt bland både konsumenter och handlare och bland annat medfört att antalet försenade betalningar minskat med 33 procent. 

- Vi fortsätter att arbeta för ett stärkt konsumentskydd, vi vill ligga i framkant. Hållbarhetsarbetet hos våra kunder och konsumenter blir allt mer sofistikerat. Först var det fokus på hållbar produktion, därefter logistik - och nu kommer betalningarna, säger David Fock.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln