Annons

Mamma Camilla: ”Barnen kan mer än jag trodde”

Syskonen Ellie och Felix har inte börjat skolan än. Trots det är de redan fenor på både matematik och engelska.

– Jag har nog underskattat barnen, säger mamma Camilla.

Bakom succén står ett lekfullt lärande.

– Titta, mamma! Jag gjorde det, utbrister Ellie och pekar på skärmen efter att ha löst ett problem. Hon måste snabbt vända på skärmen mot lillebror Felix, för han är mest av allt intresserad av vilka priser de får efter att ha gjort uppgiften.

Camilla Bakken är mamma till sexåriga Ellie och fyraåriga Felix. Syskonen har använt Albert i ett år. I början spelade de bara mattespelet på den digitala lärandeplattformen, men nu har de också börjat med det engelska spelet.

– Det som är kul med Albert är att det som lärs ut där är saker jag aldrig hade lärt ut själv. Jag har nog underskattat barnen. De kan mycket mer än jag trodde.

Lär sig saker på andra sätt

Sedan 2015 har Albert sett till att barn kan tillägna sig kunskap i linje med läroplanen på ett engagerande och kreativt sätt. Mer än 300 000 familjer i Norge och Sverige har använt Albert, som numera har fyra olika ämnesområden på plattformen. Förutom matematik, geografi, programmering och svenska är engelska ett nytt tillskott på plattformen.

– Det finns så kreativa och fina sätt att lära sig på. I appen får de göra resor till mataffären, spela memory och ordlekar. De gissar lite, men sen är det också mycket som sitter, säger Camilla som också värdesätter den positiva skärmtiden hemma.

Det finns anpassade undervisningsprogram för yngre barn mellan tre och nio år, och för äldre barn från tio till sexton år.

– Barn i dag lär sig och tar till sig saker på ett annat sätt än vad jag gjorde. De är vana vid ett ta till sig information och lär sig snabbt digitalt. Här träffar Albert väldigt bra.

Ska fortsätta efter skolstart

Samtidigt som Albert ska göra lärandet underhållande påpekar tvåbarnsmamman att det inte fungerar att de vuxna startar leken för att sedan lämna barnen ensamma.

– Vuxna måste också investera tid. Det kräver lite mer av barnen än många andra spel som de bara spelar själva. Man får sitta med och guida lite, säger Camilla.

Hon säger att det är stor skillnad från första gången de spelade och fram till nu – ett år senare.

– Det är svårt att säga hur mycket nytta Ellie har fått av det innan hon börjar skolan i höst, men jag planerar att fortsätta använda Albert på fritiden vid sidan av skolan.

Inredningsarkitekten Camilla är själv kreativ och gillar hur Albert bidrar till lärande.

– Jag minns själv när jag gick i skolan och vi fick lägga tio minuter av mattelektionen på att sitta vid den stora, stationära datorn för att spela matematikspel. Det var roligt och ett kreativt sätt att lära sig. Jag tycker att det är rätt att den här typen av lärande används ännu mer!

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln