Annons

Då låter vi gamla traditioner styra

Sverige är ett av världens mest jämställda länder. Men hur långt har vi kommit när det gäller frierier och giftermål? Inte särskilt långt, enligt en ny undersökning från Klarna.

Svenskar kan faktiskt stoltsera med att vi är det mest jämställda EU-landet, enligt European Institute for Gender Equality. Att vi kommit långt i jämställdheten speglar sig i våra attityder i stort och något som vi numera är ganska stolta över.

Men hur ligger det till inom ett av de mest traditionsstyrda områdena – giftermål och frieriet?

Enligt en ny undersökning från Klarna, genomförd av Kantar Sifo, tycks vår inställning till frierier vara styrd av gamla traditioner – trots framstegen inom jämställdhet.

”Kriga för den du älskar”

84 procent av de tillfrågade tycker inte att det spelar någon roll vem som friar, när det gäller samhället i stort.

Men när frågan i stället handlar om det egna förhållandet blir svaret annorlunda. 65 procent av kvinnorna har svarat att de skulle föredra att bli friade till – och endast 4 procent av kvinnorna föredrar att fria själva.

Trots att vi har en jämställd inställning till att fria generellt sett, är det tydligt i undersökningen att män oftast friar och att kvinnor faktiskt helst vill bli friade till.

Begränsad upplaga

Konsekvensen av förväntningarna kan bli att en väntar för länge på att partnern ska våga ställa frågan. Därför vill Klarna nu ge fingret åt traditioner och uppmana fler romantiker att bryta mot föråldrade seder och fria när, hur och till vem de vill. 

Tillsammans med Bea Åkerlund har man lanserat en unisex ringkollektion –  med ringar som är allt annat än traditionella. 

– Vi på Klarna har själva alltid gått vår egen väg och tycker att alla beslut, stora som små, ska fattas på egna villkor. Våra ringar är en påminnelse om att aldrig låta traditioner eller andras förväntningar stå i vägen för det man vill ha. Ingen annan ska diktera ens val i livet - särskilt inte när det kommer till vem eller vad man älskar, säger ​Christian Cabau​, marknadschef Klarna Sverige.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln