Annons

Klarnas nya drag – riktat mot unga vuxna

”Vi är särskilt måna om de unga vuxna som handlar med Klarna, och vill underlätta för dem att fatta smarta privatekonomiska beslut”, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Unga som skuldsätter sig i tidig ålder har resulterat i en ökad oro från svenska myndigheter. Efter ett stort analysarbete har Klarna därför påbörjat en ny satsning som riktar sig mot yngre konsumenter mellan 18 och 25 år. Målet: Att underlätta för unga vuxna att fatta smartare beslut när de shoppar.

Flera stora myndigheter i Sverige oroas över ungas skuldsättning. Exempelvis visar statistik från Kronofogden att antalet ärenden bland 18–25-åringar ökat de senaste åren. Och en rapport från Finansinspektionen visar att unga konsumenter i högre utsträckning än andra grupper får tidiga betalningsproblem, såsom påminnelseavgifter och inkasso. Enligt Konsumentverket beror detta delvis på en utbredd okunskap om lån, ränta och konsekvenserna av att inte betala sina lån i tid.

Utbildning prioriteras

Under 2021 införde Klarna flera stora åtgärder för att minska risken att användare – oavsett ålder – ska missa betala i tid och åka på onödiga avgifter.

Och nu är det dags för nästa steg. Med start i april kommer konsumenter i åldrarna 18 till 25 år, som för första gången handlar med en kreditprodukt genom Klarna, automatiskt få en utbildningsfilm skickad till sig via Klarna-appen och via mejl. I filmen beskrivs hur köp på kredit fungerar, vikten av att inte handla för mer än man har råd med, och vilka långsiktiga konsekvenser obetalda skulder kan medföra.

– Vi är särskilt måna om de unga vuxna som handlar med Klarna, och vill underlätta för dem att fatta smarta privatekonomiska beslut, säger Jesper Eriksson, Sverigechef på Klarna.

Blivit bättre på att betala i tid

Klarna menar också att bilden av betalningsproblem bland unga konsumenter också behöver nyanseras och breddas. En analys av Klarnas kunder i åldersspannet 18–25 visar att gruppen som helhet blir allt bättre på att betala sina fakturor i tid. Andelen fakturor som fick påminnelseavgift har minskat, så även andelen köp som nådde inkasso.

– Även om vi ser att unga blir allt bättre på att betala i tid så fortsätter vi att ta ett större ansvar för finansiell hälsa bland unga. De har ofta mindre erfarenhet av kredit och mindre förståelse för konsekvenserna av att inte betala i tid. Samtidigt är det en grupp som intresserar sig för privatekonomi och som använder digitala hjälpmedel, vilket gör det enklare att hålla ordning på fakturor och betalningar, säger Jesper Eriksson.

Annons: Detta är ett annonsinnehåll från vår partner. Texten är alltså ej skriven av Aftonbladets redaktion.

Publisert:

Följ ämnen i artikeln