De testade C30 DRIVe Electric

Uppdaterad 2011-03-10 | Publicerad 2010-12-07

Elbilen har en toppfart på cirka 130 km/h och accelererar från noll till hundra på 10,5 sekunder.

Autoblog Green har provkört Volvo C30 DRIVe Electric.

””C30:n är en underbar liten bil”, skriver testarna.

Den ser ut som en vanlig Volvo C30 och har samma säkerhet, komfort och utrymmen som standardbilen. Skillnaden är att den drivs på enbart el, helt utan emissioner. Testarna på ”Autoblog Green” fick möjlighet att provköra Volvo C30 DRIVe Electric i Los Angeles, tillsammans med Lennart Stegland, chef för Volvo Special Vehicles. Förarna ansåg att körupplevelsen i C30 Electric påminde om ett vanlig fordon.

”Bilens storlek, utseende och känsla på vägen får toppbetyg. Med ett fantastiskt bra synfält bakåt och rena linjer är det här en bil som vi absolut kan se oss själva kliva in i – den ena dagen efter den andra”, skriver Autoblog Green.

Toppar 130 km/h

Elbilen har en toppfart på cirka 130 kilometer i timmen och accelererar från noll till hundra på 10,5 sekunder. Om Volvo C30 DRIVe Electric laddas med energi från förnyelsebara källor kan körningen bli i det närmaste fri från koldioxidutsläpp. Räckvidden är upp till 15 mil på en batteriladdning.

Elmotorn sitter i motorrummet, precis som på en konventionell bil. Volvo C30 DRIVe Electric drivs av ett litium-jon-batteri. Det laddas i ett vanligt eluttag. Ett helt urladdat batteri tar ungefär åtta timmar att ladda.

Under bilsalongen i Paris avslöjade Volvo Personvagnars vd Stefan Jacoby att Volvo C30 DRIVe Electric går i produktion under 2011. Testflottor ska köras i Europa, Kina och USA. Under presskonferensen betonade Jacoby vikten av elektrifiering och sa att Volvo kommer sätta en ny standard för industrin. Hans uttalande får stöd från elbilsentusiasten Bradley Berman, grundare av PluginCars.com.

"Volvo menar allvar"

– De tecken som jag ser på att Volvo menar allvar med elbilar är tidiga prototyper, många tester, att bilar rullas ut till testflottor och att de etablerar rätt sorts partnerskap. De börjar även tala så smått om produktionsvolymer och om vilka år bilarna ska komma ut. Allt detta bådar sammantaget väl. Vad som händer längre fram vet vi ännu inte, men man kan kan tycka sig se vad som liknar tindrande ögon hos vissa chefer, över att de ser hur elektrifieringen är på gång – att de vidtar de nödvändiga stegen, säger Bradley Berman.

I Paris bekräftade även Stefan Jacoby att Volvo Personvagnar kommer att kunna erbjuda en plug-in hybrid år 2012, som kombinerar elkraft med en diesel-hybrid-motor. Volvos plug-in hybrid kommer att ha extremt låga CO2-utsläpp, under 50 gram CO2/km.

– Vi förflyttar oss in i framtiden med en strävan att utveckla och formge bilar med en minimal påverkan på miljön, samtidigt som ambitionen är att producera världens säkraste bilar, säger Stefan Jacoby.

Volvo