Stadsjeepen lever
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-05-15
Ryktet om terrängtrendens död är betydligt överdriven
Det har viskats om att Stadsjeepen är död.
Glöm det – den är starkare än någonsin.
Massor av nya SUV:ar är på gång ut på vägarna.
En storebror till Mazda 5. Så kan man se på nya CX-7. Bilen är 17 cm längre, 12 cm bredare och 3 cm högre. CX-7 har vanliga bakdörrar där Mazda 5 har skjutdörrar. Trots att CX-7 är större än Mazda 5 finns den bara med fem sittplatser (Femman är 6+1-sitsig). Vill man ha sju sittplatser som i nya Hyundai Santa Fe och kommande Mitsubishi Outlander får man välja Mazda CX-9. Men den kommer troligtvis inte till Europa.
Turbomatad
Bagageutrymmet i CX-7 är väl tilltaget och tre fullstora golfbagar ska rymmas. Skönt för alla golfspelare.
Basmotorn är en 2,3-liters fyrcylindrig direktinsprutad bensinare. Den är turbomatad och ger hela 244 hästkrafter. Max vridmoment är 350 Nm. Sexväxlad automatlåda är standard.
CX-7 finns med framhjulsdrift alternativt fyrhjulsdrift. Kraften regleras elektroniskt.
Godis på tillvalslistan
Antisladd- och antispinnsystem är standard. Däckdimensionen är 235/60 R18 på lättmetallfälgar.
På tillvalslistan finns bland annat dvd-baserad navigator med röststyrning, cd-växlare, Bose ljudsystem med 240 watt, backkamera, larm, taklucka i glas samt satellitradio. En hel del godis med andra ord.
Som standard finner vi nyckelfria lås och startknapp, liksom luftkonditionering, farthållare och sex krockkuddar.
Andra nya jeepar
Martin Ström