Fyra kanondäck - och ett som är bättre på vintern....

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-23

Pirelli P6

Pris: 1 040 kr

Pirelli har rykte och traditioner som ett sportigt däck och P6 är allt ryktet säger. Snabbt – och extremt roligt att köra både i vått och torrt, det styr snabbt in i kurvan med överlägset grepp i längs- och sidled. Det kan sladda lite men utan problem. Vattenplaning går inte fullt lika bra och greppet i vinterföre är direkt svagt. Byt till vinterdäck i tid!

Lättkört, grepp i vått.

Grepp på snö och is

Continental Premium Contact

Pris: 1150 kr

Däcket är betydligt mer förlåtande än det sinnelag Continental visat i Gislaved. Det förlät alla dumheter och misstag testlaget gjorde på banan. Conti är inte fullt lika snabbt som Pirelli men mer lättkört på gränsen till sladd. Däcket har inga svagheter och passar alla som inte har tävlingsambitioner men som vill sko bilen tryggt och säkert.

Lättkört på torr och våt asfalt.

Inga svagheter!

Goodyear Eagle Ventura

Pris: 1 000 kr

Överlägsen förmåga att motstå vattenplaning gav Goodyear en delad andra plats. Tyvärr är betyget på vått inte i topp, däcket tappar lätt greppet i en kurva och bilen hasar rakt fram, sen kan baken komma i en ful sladd. Inte heller älgtestet på torr asfalt är mammas gata. Vintergreppet är däremot riktigt fint, bättre än en del vinterdäck, faktiskt.

Vattenplaning. Snö och is.

Inga stora svagheter.

Bridgestone Turanza ER70

Pris: 1 200 kr

Greppet på våt asfalt är bra både i längs- och sidled. Däcket är lättkört trots att det inte varnar innan greppet övergår i sladd. Vattenplaning går inte riktigt lika bra och på torr

asfalt svarar det inte så snabbt på rattrörelser. Men i motsats till Bridgestones tidigare däck är ljudnivån låg. Säkerheten vid höstens första snö är god.

Grepp och körbarhet i vått.

Körbarhet på torr asfalt.

Michelin Pilot Primacy

Pris: 1 220 kr

Inget tvivel om att Michelin alltjämt tillverkar mycket bra däck, men i den här jämna kampen får den franska däckjätten känna sig slagen. Det är våtgreppet, både bromsning och sidgrepp, som inte räcker ända fram. Trots det är däcket mycket lättkört. Vattenplaningsegenskaperna är bra, komforten utmärkt och det klarar snö och is bra.

Vattenplaning, ljudnivå.

Våtgrepp.

Nokian NRH 2

Pris: 1 020 kr

Däcket är lättkört och känns tryggt men bara så länge det inte går för fort. Våtgreppet är svagt, sex meter längre bromssträcka än bästa däcket är mycket, och tryggheten försvinner när sladden plötsligt blir lång och svår att häva. Ingen riktig svaghet men börjar kännas gammalt i en tid när varje nytt däck flyttar fram gränserna.

Körbarhet på vått.

Våtgrepp, vattenplaning.

dHankook Optimo K406

Pris: 880 kr

Låg ljudnivå, sen är det slut på positiva omdömen. Bromsgreppet på våt asfalt är hyfsat men sidgreppet dåligt. Däcket är svårkört eftersom bakhjulen ofta tappar greppet i en kurva. Vi i testlaget överraskades gång på gång och på vanlig väg är egenskapen farlig. Även i älgtestet på torr asfalt ville baken sladda iväg. Och: Uselt vintergrepp!

Låg ljudnivå.

Grepp på vått, torrt, is och snö.

AGI ST2-65

Pris: 510 kr

Regummerat. Sämst grepp i testet på som-marväglag, men klart bäst på snö och is. En lite märklig prioritering av regummeraren i Anderstorp. Orsaken bör vara att gummiblandningen inte är rätt anpassad för ett högfartsdäck. Greppet är dåligt i vått och torrt och sladdarna svåra att reda ut. Relativt hög ljudnivå. Bäst: priset!

Vinteregenskaper.

Våtgrepp. Körbarhet i vått och torrt.

Följ ämnen i artikeln