En rymlig småtting

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-05-28

Nya Citroën Picasso är välutrustad och tjänar på att vara byggd på höjden

Citroën C3 Picasso är störst bland småbilarna. Den är upppiggande att titta på, trevlig att köra och fin att åka med i.

Priset är högt, men bilen är välutrustad. Och i dessa dagar är allting förhandlingsbart.

KUBIST, JAVISST! Trots att längden bara är strax över fyra meter har Citroën C3 Picasso gott om plats både för människor och bagage.

Pablo Picasso var störst bland kubisterna och när Citroën kallar sin kubistiska version av små­bilen C3 för Picasso är det ingen slump.

Redan vanliga C3 har gott om utrymme, men den nya lådbilen slår allt.

Baksätet har bättre benutrymme än stora Volvo V70, man sitter högre än i lyxlimousinen Mercedes E-klass, och har ändå plats för kockmössan och sikten är bättre än i jätten Audi A6.

Bra sikt på förarplats

Även på förarplats är sikten bättre än i de flesta andra bilar. Snett fram har man fixat siktproblemet med de listiga dubbla vindrutestolparna och snett bakåt funkar det fint tack vare stora sidorutor ända bak.

Bagaget är gigantiskt och flexibelt. Lite rymligare om baksätet skjuts fram en bit, lite mindre om baksätespassagerarna är långbenta och vill sträcka på sig. Eller luta ryggstödet lite mer.

Bagaget är dessutom praktiskt dubbelbottnat med ett mellan­golv som kan monteras i olika höjd.

Man sitter upprätt

Hur kan en så kort bil, bara 408 cm lång, vara så rymlig? Det beror på att bilen är högbyggd. Man sitter upprätt – och tar mindre plats. Och får på köpet fin översikt över trafik och natur. Samma egenskap som gjort stadsjeeparna så populära. Köregenskaperna är lugna och tryggt understyrda vilket passar biltypen perfekt.

För 150 000 kronor får man en bensinmotor på 95 hk. Den räcker till även när bilen är full­lastad, men är onödigt surrig på motorvägen.

Annars har Picasso fin komfort, som det ska vara hos Citroën.

Följ ämnen i artikeln