Vill förbjuda ägaren att meka med bilen

Publicerad 2015-04-22

I USA kan bilägare och fria verkstäder förbjudas att själva reparera bilar.

Det enligt branschorganisationen Auto Alliance som företräder flera stora biltillverkare i USA, rapporterar Autoblog.com.

”Bilar har blivit för komplexa för kunder att hantera.”

Att det kan vara orimligt svårt för en lekman att byta något så enkelt som en glödlampa i en modern bil är vet de flesta. Men nu vill en organisation i USA med flera olika tillverkare som medlemmar, bland annat Volkswagen, Volvo, BMW, Ford, GM, Mercedes och Porsche, göra det förbjudet för bilägare och fria verkstäder att över huvud taget själva reparera sina bilar.

Organisationen, Auto Alliance, menar att dagens bilar är för komplexa och farliga för kunder och tredje part att hantera, enligt Autoblog.com. I grund och botten vill tillverkarna få hemmamek att klassas som intrång i upphovsrätten. Och därmed skulle det bli ”juridiskt problematiskt” att låta vanliga personer hantera bilar på samma sätt som i dag.

Rätten avgör

Frågan ska avgöras av en domstol och båda sidor har till i slutet av månaden på sig att komma med invändningar.

Organisationen Electronic Frontier Foundation har vädjat om att rätten ska undanta entusiaster som de vill fortsatt ska ha rätt att komma åt sina bilars komponenter.

Mest oroliga för elektroniken

I Europa har EU tidigare fastslagit rätten för bilägare att fritt välja bilverkstad utan att nybilsgarantin ska påverkas, vilket gör att ett liknande förslag ter sig orimligt här över. Unionen har bestämt att fristående verkstäder ska ha tillgång till samma information om bilar som märkesverkstaden har.

Hur det blir i USA i framtiden är upp till domstolen, men biltillverkarna låter främst oron landa vid de elektroniska komponenterna. Att komma åt de elektroniska kontrollsystemen i en bil som hanterar system som styrning, gas- och fotbroms ”kan leda till en obalans där ge negativa konsekvenserna vida överstiger de eventuella fördelarna”, enligt en inlaga från Auto Alliance.

Följ ämnen i artikeln