Volvoföraren har kört prickfritt sedan 1950

Publicerad 2011-05-17

Skicka in din historia

80-årige Bengt Bjerstaf har hunnit se en stor del av Europa och USA genom sitt bilfönster.

Under 61 olycksfria år bakom ratten har han tagit sina Volvobilar genom några av världens värsta städer.

Som försäljare, resande och egenföretagare i textilbranschen körde han upp till 8 000 mil om året, men för Bengt Bjerstaf har bilresorna handlat om mer än transporter. 80-åringen berättar om den enorma frihet som det innebar när familjen köpte sin första bil på 30-talet – plötsligt kunde de uppleva världen utanför den småländska byn Guddarp.

– Man var inte låst längre – bilåkning var en frihet för mig, säger Bengt Bjerstaf.

1950 kunde han själv ta plats bakom ratten och ännu i dag njuter han lika mycket av friheten av att vara ute på vägarna.

Har kört prickfritt i 61 år

På 61 år har Bengt inte råkat ut för en enda olycka, detta trots att han har kört bil i några av de tuffaste städerna.

– Jag har kört i Amerika, Rom, London och i Sydafrika – men Paris var nog allra värst. Det är verkligen hetsigt, speciellt runt triumfbågen. Många fransmän kör dåligt, men de är speciellt farliga direkt efter lunch. Det gäller även för Portugal där det är direkt livsfarligt att köra på eftermiddagen. Italienarna kör som biltjuvar men de är skickliga chaufförer, med en känsla för sin bil, sin motor och växellåda. I Italien säger de att om man överlever den första dagen man har tagit sitt körkort så kommer man att klara sig, säger han.

Köpte sin 20:e Volvo

I december köpte Bengt sin 20:e Volvo – en ny S60 som enligt ägaren har en mycket mer imponerande åkkomfort än den första Amazonen som inhandlades 1964, för 13 583 kronor. Efter den avverkades en Volvo 144, tre stycken 145:or, en Volvo 164, fyra stycken Volvo 264, tre stycken Volvo 764, en 964, en 854, samt en S70 – och tre stycken Volvo S80. Sina finaste minnen har Bengt från en av de tidiga modellerna.

– Den roligaste bilen var den röda, fyradörrars Volvo 144 som jag köpte 1966, för 20 918 kronor. Modellen var helt ny då – vi var några få som hade den, så när vi möttes på vägarna så blinkade vi åt varandra. När man stannade med bilen så samlades alltid folk. I Florens frågade jag portiern om man vågade ställa bilen utanför hotellet – de svarade att ”ingen skulle stjäla en så fin bil”. Den drog enormt mycket uppmärksamhet till sig, men blev inte stulen, säger Bengt Bjerstaf.

Fri fart rådde

Som mycket flitig resande på vägarna uppskattade han bland annat Volvons motor som var stark och snabb, något som man då kunde testa ohindrat i och med att fri fart fortfarande rådde i Sverige. Bengt berättar hur avsaknaden av hastighetsbegränsningar ledde till att många resandetävlade om vem som kunde klara klassiska sträckor på den snabbaste tiden. På bensinmackarna kunde man skryta med tätt bokade möten som skulle avverkas i en rasande fart. Bengt har dock aldrig varit tjusad av höga farter – kanske är detta också skälet till att han kört prickfritt sedan 1949.

– 0-100 km/h är inget som lockar mig. Jag är kanske till min läggning en försiktig person. Jag upplever en trygghet och en säkerhet med Volvo. Det är en robust bil som man känner sig skyddad i – jag tycker att det är viktigt att man har den känslan när man kör, säger Bengt Bjerstaf.

Har du kört prickfritt? Skicka in din egen historia till På Väg. Maila: volvo@minimedia.se

Volvo