Den ame- rikanska drömmen

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2004-01-10

Robert Collin på bilsalongen i Detroit

Motownsoundet som aldrig blir omodernt: avgasljudet från en V8. För Motortown är fortfarande mer bilindustri än skivindustri.

När bilsalongen i Detroit öppnade dånade det till och slog gnistor när Fordchefen Bill Ford körde in på arenan i nya Mustang.

De amerikanska biljournalisterna jublade.

Strax innan visade Ford en videorulle med nya Mustangen jagande genom folktomma gator i ett nattligt Detroit. Det var ett streetrace som skulle få svenska trafikmoralister att blekna men i bilens huvudstad är allt tillåtet. I synnerhet när en legend pånyttföds.

- Den ska kosta under 20 000 dollar, både med 200 hk V6 och med 300 hk V8, sa Bill Ford, men då slant tungan en aning. Under 20 000 för basmodellen med V6 stämmer, och det är billigt nog, men upp emot 30 000 blir priset för V8:n när bilarna börjar säljas i höst.

Det är faktiskt billigare än Saabs nya 9-2X som börjar säljas i USA i vår. Saab börjar priserna på 22 000 dollar och går upp mot 30 000 för en fullutrustad Aero.

Bilsalongen i Detroit speglar det ständiga kriget mellan amerikanska muskelbilar och importerade europeiska och japanska lyxbilar. Ett krig där båda sidor tar och ger, där båda försöker ta efter motståndarsidans fördelar.

Amerikanska bilar är billiga tack vare stora serier men framförallt på grund av smäckiga material och billiga chassilösningar. Européerna försöker pressa priserna genom att använda samma bottenplattor och samma dyra komponenter till många olika modeller.

Europa packar listigt

Jänkarna fixar stora innerutrymmen genom att låta bilarnas yttermått svälla över groteskt, européerna packar listigt, bygger på höjden och ställer motorn på tvären.

Européerna som säljer framgångsrikt i USA är de som tillverkar premiumbilar, lyxbilar som Mercedes, BMW, Volvo och Audi. Massbilstillverkare som Opel, Fiat och Peugeot säljs inte alls i USA där den stora massan väljer Ford, GM och Chrysler.

Men nu börjar de tre amerikanska tillverkarna snegla åt europeiskt bilbygge.

Ford är först med sjusitsiga Freestyle och sedanmodellen 500. De har konstruerats under ledning av Volvomannen Janne Vulcan som hade det tekniska ansvaret för Volvo V70.

De två nya jänkebilarna har mycket Volvo-tänkande under skalet. Framaxeln liknar den i Volvos stora modeller, bakaxeln är en kopia av Volvo och fyrhjulsdriften är Volvos Haldexsystem rakt av.

Dessutom har kvalitetskänslan höjts flera steg. Den amerikanska bilindustrin tar nya tag efter flera tunga problemår.

Tidigare artiklar

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln