Kineser i hemligt Saab-möte med ryske miljardären

Publicerad 2011-07-01

Saabs framtid ligger i Vladimir Antonovs händer, det vet den ­kinesiska delegation som besökte ­Stockholm i går.

När det officiella mötet med Maud Olofsson och ­Victor ­Muller var över, ­försvann några av ­kineserna – de gick på ­restaurang med den ryske finans­mannen.

I går kom en stor delegation ­kineser till Stockholm. Det var folk från superdepartementet NDRC, från den stora bilhandlarkedjan Pang Da och från biltillverkaren Youngman.

De kom till Sverige för att ­träffa näringsminister Maud Olofsson och Saabs ­ledning med ­Victor Muller i spetsen.

När mötet i Rosenbad var av­klarat och det blev dags för ­middag delade den kinesiska ­delegationen upp sig i två ­grupper. En officiell som åt ­middag med näringsministern och en som valde en annan ­restaurang tillsammans med den ryske finansmannen ­Vladimir ­Antonov som värd.

Bakom kulisserna är ju ­Antonov redan storägare i Saab, och det var pengar från fonden ­Gemini som betalade lönerna till de Saab-anställda i går. ­

Bakom kulisserna äger ­Antonov också Gemini.

Nu ryktas det att regeringen i början av nästa vecka kommer att godkänna Antonov som ägare i Saab. Trycket på Reinfeldt och Borg har blivit för stort de senaste veckorna.

General Motors har sagt ok till ryssen, Metall-basen ­Stefan ­Löfvén som ­träffade ­Antonov i går vill att regeringen säger ja och nu kräver också Västsvenska handelskammaren att ­Antonov släpps in i Saab.

För även om avtal med Kina är en nyckel­fråga behövs Antonovs miljarder i Saab tills Kina-­affärerna är klara.

Det kan fortfarande ta månader innan de svenska och kinesiska regeringarna tragglat sig igenom alla formaliteter och ­affären är ett faktum.

Efter middagen på en av ­Stockholms lyxkrogar flög ­Vladimir Antonov hem till ­London.

Hans privat-jet skulle ­enligt uppgift till Aftonbladet ­lyfta från Arlanda efter midnatt.

Nästa Sverige-resa är planerad till den 13 juli. Då inleds det ­klassiska Midnattssolsrallyt, och då ska Antonov köra Saab, förstås.

Hans första bil, som han köpte i Sovjet som 19-åring, var en Saab 9000. Nu är han 36 år och vill köpa hela fabriken, utveckla affären, kanske bygga bilar i Lettland, där han redan äger bank och flygbolag. Och i Kina hos Youngman.

Antonov ser något i Saab som den svenska regeringen inte har upptäckt.

Om han, som regeringen misstänker, bara är ute efter att ­tvätta svarta ryska maffia-pengar har hans affärsimperium Converse Group, enligt vissa källor ­värderat till 44 miljarder ­kronor, alla möjligheter att göra det på annat håll än i Sverige.

Följ ämnen i artikeln