”Nya Opel Astra är förvånansvärt trevlig”

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2009-10-20

Martin Ström rapporterar direkt från provkörningen i Tyskland

Hallå där Martin Ström, som just avslutat den första körningen av nya Opel Astra på de kylslagna vägarna runt Frankfurt i Tyskland.

Hur är den nya bilen?

– Förvånansvärt trevlig. Kan nog bli intressant i test mot VW Golf framöver.

Hur är den köra?

– Det som överraskar positivt är komforten, inte främst bullerkomforten, som är svår att bedöma här i Tyskland, men åkkomforten är riktigt bra, och då har vi ändå kört bilar med 18 tumshjul och adaptiv fjädring, flexride (kostar 6 900 kr).

Och motorerna?

– De käns inte riktigt lika fintrimmade som VW:s. 1,6 turbo känns lite ryckig, men i dag har jag kört 1,4 turbo och den var klenare, givetvis, men inte så det stör och dessutom passade den bilen bättre. Den blir nog storsäljaren, sedan kommer båda motorerna utan turbo också.

Kommer det någon dieselmotor?

– Det gör det. En miljöklassad ”Ecoflex” på 1,3 liter. Den drar 0,42 l/mil och släpper ut 109 g CO2 per km. Dock har den ingen start/stopp-system, det dröjer förodligen ett år innan den kommer.

Hur ser den nya bilen ut då?

– Jag är lite besviken på fronten. Den kommer nog att smälta in för mycket, om ett år kommer ingen att tänka att det är en ny bil. Eller… redan nu känns det lite så. Sen har Opel lyckats bra med baken, till skillnad från Golfs som är lite tam. Så fronten är till Golfs fördel, baken till Astras kan man säga.

Blir det en bra familjebil?

– Opel är lite rabiata på det här med coupé-stuk. Det gör att det är dåligt insteg i baksätet, lätt att slå i huvudet i taklinjen. Det är också en för hög fönsterlinje, så det känns instängt. Nya Astra är dessutom ganska trång i baksätet. Jag är visserligen lång, men bakom mig sitter ingen människa, inte ens ett barn, speciellt bra.

Och vad kommer den att kosta?

– Priserna är inte klara än, men vi har fått indikationer på att basmodellen, 1,4 bensin, kommer att börja på 150 000 kronor och 1,6-motorn kommer ligga på runt 170 000. På presskonferensen i går gav Opel en känga till VW. Opel vill ha en billig ”Ecoflex”, och den ska ligga en bit under motsvarande snåldiesel-Golf.

Blir det någon busmodell?

– Ja, Opel kommer att köra samma lineup som dagens Astra. Kombi, cab och OPC – sportmodell kommer vad det lider. Det kommer dessutom en Astra med gasmotor om ett år.

Följ ämnen i artikeln