Volvo provkör nya sportbilen

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-09-30

SCC sätts i produktion

Volvos nya sportkupé blev avslöjad vid en kort provtur i Göteborg i gryningen i går morse.

Bilen var först tänkt som en framtidsstudie på bilsalongen i Detroit.

Den nya bilden visar att Volvo ger efter för publiktrycket och börjar tillverka sportbilen.

När konceptbilen Volvo SCC, Safety Concept Car, visades i Detroit i våras gjorde den succé. Kunder hörde av sig och ville köpa den, trots att den var en designstudie. Enligt uppgifter till Aftonbladet tänker Volvo sätta bilen i produktion.

Innanför det läckra skalet på SCC döljer sig avancerad säkerhetsteknik. Bilen har till exempel ett fast förarsäte men pedaler, ratt, mittkonsol, till och med golvet ställer in sig automatiskt för att passa föraren.

Helt nya säkerhetssystem

Vindrutestolpen är genomskuren som ett fackverk för att förbättra sikten snett framåt, en radar kollar sikten i döda vinkeln, strålkastare som följer vägen och som anpassar sig till bilens hastighet och så vidare. SCC har 25 helt nya och revolutionerande säkerhetssystem .

Aftonbladet erfar att Volvo bestämt sig för att bygga sportkupén på den kommande 40-serieplattan.

Ersättaren till nuvarande S- och V40-bilarna börjar byggas 2003 i Volvos fabrik i belgiska Gent. Så sent som i våras hade Volvo alltså inga planer på att bygga någon kupémodell men nu är kupén på gång, även om de formella besluten inte är tagna.

Släkt med Fiskbilen

Bilen har formgivits på Volvos designavdelning under ledning av designchefen Peter Horbury. Den är typisk Volvo och baktill syns tydliga släktdrag med sportkupén 1800 ES, den som kallades Fiskbilen. Sportkupén innehåller alltså både klassiska och toppmoderna Volvodrag.

Den SCC som visades i Detroit var inte körbar, den hade ingen motor och ratten satt knappt fast. Men nu har Volvo byggt SCC II, en fullt körbar prototyp där alla säkerhetssystemen fungerar.

Att den skulle avslöjas redan i går var inte tanken. Volvo tog ut bilen i gryningen när Göteborgs gator låg nästan öde. Torslandabon Leif Widholm mötte bilen och hade påpassligt digitalkameran bredvid sig.

- Jag hann med två knäpp innan bilen försvann, berättar han.

Bilen börjar tillverkas år 2004.

Här är prototyp- bilen

Volvo vi minns

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln