Så rustat är Stockholm för ny snösmocka

Uppdaterad 2017-11-10 | Publicerad 2017-11-09

Snökaos i Stockholm 2016.

Ansvariga aktörer har dragit lärdomar av snösmockan som lamslog Stockholm för ett år sedan. I år är man bättre rustade, säger Stefan Björkqvist på Trafikverket.

– Nu kan vi gå in och styra på ett helt annat sätt.

Det har gått ett år sedan ett av de värsta snöovädren någonsin drog in över Stockholm. Samtidigt som Donald Trump valdes till amerikansk president vräkte snön ner – snödjupet på kvällen var hela 47 centimeter, enligt SMHI.

På morgonen den 9 november lamslogs trafiken med inställda bussar och totalstopp på flera vägar. Folk övergav bussar och bilar och valde att promenera in till stan – på motorvägen. Skolor tvingades stänga, flygavgångar ställdes in och artisten Carola plankade på tunnelbanan efter att hennes taxi kört fast i snön.

Massiv kritik

Kritiken mot den bristfälliga snöröjningen var massiv. Stockholms stad, som sköter det kommunala gatunätet, menar att de tagit till sig av synpunkterna.

– Vi och andra aktörer som jobbar med det här kan vara tydligare med kommunikationen. Det var ett exceptionellt snöoväder, och vi skulle tydligare kunna uppmana folk att stanna hemma om möjligt, säger Ola Eriksson, presstalesperson på trafikkontoret på Stockholms stad.

Tågtrafiken fungerade på det stora hela väl förra året, enligt Trafikverket. Värre var det med de större vägarna, säger Stefan Björkqvist, chef för den nationella operativa ledningen på Trafikverket.

– Det var nästintill omöjligt att ta sig fram på vissa vägar. Essingeleden var avstängd i flera timmar. Riktigt trafikkaos, säger han.

Nya rutiner

Stefan Björkqvist menar att man dragit lärdomar av snösmockan, och kommer att arbeta annorlunda om något liknande inträffar igen.

– Då kunde vi inte operativt gå in och styra om snöröjningsresurserna dit vi tror att de bäst behövs. Nu kan vi gå in och styra på ett helt annat sätt. Man kan tänka sig att exempelvis fokusera snöröjningen på främst Essingeleden och E4, för att hålla de framkomliga, säger han.

Ett annat problem var att Trafikverkets vägtrafikcentral blev nerringda med frågor från allmänheten. Sådana samtal ska nu omdirigeras till kundtjänsten.

– De som ska ha bäst koll på vägarna blev hårt ansatta av allmänhetens frågor och funderingar. Nu ska de istället kunna fokusera på vilka vägar som ska hållas öppna, och vilken taktik som ska användas med snöröjningsmaskinerna, säger Stefan Björkqvist.

”Större medvetenhet”

Stockholms stad har ingen extra beredskap för en eventuell snökanon i år. Däremot tror Ola Eriksson att stockholmarna är bättre rustade i år.

– Det finns en större medvetenhet om att det kan komma mycket snö tidigt på säsongen, och jag tror att folk är generellt bättre förberedda. Ifjol var det fortfarande många som körde med sommardäck, både privatbilister och lastbilar. De fastnade i trafiken, vilket gjorde det svårt både att ta sig fram och för oss att sköta snöröjningen, säger han.