Volvos nya jeep är full av finesser

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-12-20

Tuffare säkrare rymligare

NY BIL

Volvos nya Cross Country blir någonting att bita i för lyxjeepar från BMW, Mercedes och Lexus. XC90 är tuffare, säkrare och rymmer fler åkande än konkurrenterna.

Pris: Från 360 000 kronor. Motorer: Fem-, sex- och åttacylindriga bensinmotorer, femcylindrig diesel. Mått och vikt: Längd/bredd/höjd 480/186/175 cm. Tjänstevikt från cirka 1 800 kg, med V8 cirka 2 000 kg.

Konceptbilen ACC som visades på Detroitsalongen förra året var första steget på vägen till en stor jeep från Volvo. Trots att bilen inte hade många likheter med den färdiga bilen väckte den stor uppmärksamhet.

Nu ser vi resultatet, och XC90 imponerar.

Volvo har byggt en bil med personbilsegenkaper och jeepstuk på samma gång. Själva kallar Volvofolket nya Cross Country för en SUV, sports utility vehicle. Det vill säga en flexibel bil med många möjligheter.

Även om XC90 i första hand är en jeep för gator och vägar kan den genom sin höga markfrigång och stora hjul också ta sig fram vid sidan om vägarna.

Stora, tunga jeepar är inget vidare att krocka med för en liten personbil, eller bli påkörd av som fotgängare. Det problemet försöker Volvo lösa genom att förse XC90 med en ”mjuk” front som ger ”snälla” krockar, och därmed minskar skadorna.

XC90 har en nyhet bak också. Den BMW-liknande luckan kan öppnas i två delar i jämnhöjd med baklyktorna. Den undre delen fungerar när den viks ner som ett extra lastgolv, ungefär som på 9-5 kombi.

Volvo har fått kritik för att använda ”åretrunt-däck” på nuvarande V70 Cross Country. Dessa däck har egentligen inga bra egenskaper vare sig som sommardäck, eller vinterdäck på grund av gummiblandningen. Det är därför förvånande att det sitter sådana däck även på nya XC90. Kanske byter Volvo till konventionella personbilsdäck när bilen börjar säljas i oktober.

Men först ska XC90 ha världspremiär på salongen i Detroit 7 januari.

Finesserna

Robert Collin, Sven-Anders Eriksson

Följ ämnen i artikeln