Ford Fiesta håller ställningarna

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-10-28

Premiär för sjätte generationen av långköraren

Ford Fiesta är en riktig långkörare. Modellnamnet har prytt bakluckan på småbilar sedan 1976. Sedan dess har generationerna avlöst varandra. Nu är det dags för nummer sex. 

Föregångaren som presenterades 2002 har fört en tynande tillvaro, och närmast lämnat fältet fritt för Peugeot 207. 207:an är ärkerivalen vars framfart Ford nu vill sätta stopp för.

Motmedlet är en helt ny Fiesta, syskonbil till Mazda 2 som i våras utnämndes till Årets bil i världen. Ingen dum grund att stå på.

Med Fiesta fortsätter Ford sitt formspråk de kallar kinetic design. Meningen är att bilen ska se ut att röra på sig även när den står still, ungefär. Och visst känns formerna igen från Fords större syskon. Fiesta ser faktiskt ut som en miniversion av stadsjeepen Kuga.

Begränsad sikt bakåt

Fräna former, som inkräktar lite på funktionen, i alla fall baktill. Sikten bakåt och snett bakåt kunde varit bättre. Baksätespassageraren (särskilt barnen) får det också lite tråkigt, för de högt dragna linjerna medför små fönster att titta ut genom.

Det blir också rätt nära till islagsytor för huvudet. Bortsett från den instängda känslan är utrymmena bak helt okej. Rymligheten framtill är riktigt bra. Stolarna, särskilt för passageraren fram, kunde varit lite rejälare tilltagna. Men stoppningen är komfortabel, snudd på hård.

Tydliga mätare

Även inuti har formgivningen tagit utsvängarna. Jag syftar på mittkonsolen, som ska föra tankarna till en mobiltelefon. Visst gör den det, men mest till en Nokia från sent 90-tal... Annars är mätarna runda och tydliga.

Bortsett från formerna satsar Ford stort på köregenskaperna. Spänstigt och körglatt är målet. Och visst har de lyckats. Vi provkör bensinmotorn på 1,6 liter och 120 hästar, som känns fast och komfortabel att köra, men på gränsen till stötig. Den mycket fina dieselmotorn 1,6 TDCi på 90 hk kommer med en helt annan chassisättning, och känns snarast gungig på de smala Toscana-vägarna. Dieselmotorn har annars ett mycket fint vrid hela vägen, den tystare motorn gör även att vägljudet hörs desto mer. Fiesta lider precis som övriga Ford-modeller av bullret, trots ansträngningarna.

Säkerheten är ännu oprövad, men Ford räknar lugnt med fem stjärnor i Euro Ncap.

Utmanar Peugeot 207

Sammantaget blir Fiesta en stark utmanare till Peugeot 207 i kampen om de unga trendiga bilköparna. Priserna hamnar väldigt nära fransyskan. Instegsmodellen (på 1,25 liter och 82 hk.), med fem dörrar, börjar på 127 700 kr. Dieseln svingar sig upp till saftiga 150 000 kronor. 

Till årsskiftet kommer också en miljöklassad ECOnetic-diesel på 1,6 liter och 90 hk som inte släpper ut mer än 98 gram C02 per kilometer.

Följ ämnen i artikeln