Så ska Volvo räddas

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-07-02

Snålare motorer, lättare material och minskat rullmotstånd ger ny skjuts

Nu blir Volvo snålare. Kritiken mot dagens törstiga Volvo-modeller har tagit skruv och om det tredje skiftet tas bort från produktionen i Torslanda-fabriken (för att kompensera för låg försäljning), så har det lagts till på utvecklingsavdelningen.

Där jobbar man bokstavligen dag och natt på att få fram snålare bilmodeller så snart som möjligt.

Man jobbar med bilarnas luftmotstånd, med rullmotståndet och med lättare material. Och med motorerna.Befintliga motorer ekonomitrimmas och helt nya är på väg.

Redan i höst, på bilsalongen i Paris, visar Volvo supersnåla dieselversioner av S40, V50 och C30.

Modellserien kallas ”Drive E” och har CO 2-utsläpp under den magiska 120-gramsgränsen vilket gör att alla tre modellerna miljöklassas.

C30 som blir snålast klarar 115 gram CO 2 per kilometer vilket är mycket bra i lyxbilsklassen där ju bilarna är lite tyngre och ännu bättre när man vet att säkerhetsspäckade C30 hör till de allra tyngsta i klassen.

Dieselmotorn i Drive E är samma 1,6-liters diesel som Volvo använder i dag, men med ännu lägre förbrukning.

Men Aftonbladet kan också avslöja att Volvo redan i vinter ska visa två helt nya bensinmotorer med 1,6 och 2,0 liters cylindervolym.

De hör till den nya generationen snåla motorer med liten cylindervolym, turboladdning och mycket låg förbrukning.

Effekten blir mellan 150 och 200 hk och tillsammans med annan teknik ska de få ner förbrukningen i dagens modeller med gissningsvis tio procent eller mer.

De bilarna börjar säljas nästa sommar.

Under nästa år lär Volvo också ha körklara bilar med ladd-

hybrid-teknik men de kommer inte i produktion förrän runt 2013.

Samtidigt som Volvo jobbar på framtida snåla bilmodeller växer ryktet om att Ford vill bli av med Volvo sig allt starkare.

Ford ska enligt rykten i går ha uppvaktat franska Renault och en kinesisk tillverkare. I båda affärerna finns AB Volvo, det vill säga lastbilstillverkaren, med i bakgrunden. Och i en tredje tänkbar affär finns svenskt näringsliv med som storägare.

Det betyder att Volvo har chansen att bli nästan svenskt igen.

Aftonbladets
bloggar

Följ ämnen i artikeln