Bästa bränslet för din plånbok

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-10-07

Tusenlappar att spara – men se upp innan du slår till

Sveriges bilpark står inför en stor förändring.

Diesel blir nämligen allt mer populärt. Anledningarna är flera, men de starkaste skälen är: låg förbrukning, modernare motorer och inte minst nya skatteregler.

Så vad är bäst för dig – bensin eller diesel?

Vi hjälper dig att välja rätt.

Den första oktober fick vi en ny vägtrafikskattelag. Skatten baseras på koldioxidutsläpp istället för som tidigare på fordonsvikt. Och eftersom dieselbilar släpper ut mindre koldioxid än bensinbilar så blir de gynnsammare att äga än tidigare.

Kan man då välja diesel helt förbehållslöst? Svaret är ett tydligt Nej.

Låg förbrukning och något lägre pris för diesel än bensin ger naturligtvis betydligt lägre bränslekostnad, men det är inget nytt.

Nyheten är en skattelättnad.

Alla dieselbilar som uppfyller miljöklass 2005PM får 6?000 kronor i engångsrabatt på fordonsskatten. 2005PM är dieselbilar som klarar miljöklass 2005 och som även har partikelfilter.

Diesel vinner stort –i början

Rabatten är en engångssumma men för att ge en bättre bild av ägandekostnaderna har vi fördelat ut den på tre år. Listan här intill visar alltså en kolumn med 2?000 kronor rabatt de tre första åren samt en kolumn som visar vad det kostar vid år fyra då rabatten är avverkad.

Och resultatet är tydligt.

Tittar man bara på de tre första åren får bensinbilen svårt att hävda sig mot en rabatterad dieselbil. I vissa fall behöver du bara köra mer än 166 mil om året för att dieselalternativet ska vinna. Dessutom talar mycket för att staten kommer fortsätta ändra dieselpolitiken så att det fortsätter vara lönsamt att välja diesel.

Billig dieselbil mest lönsam

Men vi räknar med dagens regler. Och då måste man se upp innan man väljer diesel. Priserna kan nämligen vara betydligt högre än för motsvarande bensinare. En enkel regel är därför att ju mindre prisskillnad desto snabbare blir dieselbilen en lönsam affär.

Ford S-Max är ett bra exempel:

Så länge man tittar på förbrukning och skatt ser allt normalt ut för S-Max. Men dieselmodellen är hela 45?000 kronor dyrare än bensinmodellen. Därför måste man köra över 2?200 mil om året för att dieseln ska löna sig.

En annan faktor man bör ha med i sin kalkyl är andrahandsvärdet.

Skillnader i andrahandsvärde

Generellt kan sägas att man inte behöver oroa sig för andrahandsvärdet för dieseldrivna familjebilar. De kan i många fall tvärt om värderas högre än bensinalternativen. Särskilt nu när dieselbilens miljömässiga image har stärkts.

Summering: Köp gärna diesel. Men glöm inte att titta på prisskillnaden. Är den stor måste du fortfarande köra långt för att jämna ut den. Granska också skillnader i andrahandsvärde, vissa märken är inte populära med dieselmotor. Att bilen klarar Miljöklass 2005PM bör naturligtvis också vara ett krav.

Läs också:

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln