Audi A5 – mer nöje än nytta

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2007-05-29

Prestandacoupén som ska slåss mot BMW

Prestandacoupéer i mellanklass har länge varit BMW-territorium.

Men nu vill Audi vara med och leka.

Och nya Audi A5 är en riktigt trevlig leksak.

För leksaker handlar det om för folk som vill spendera från 300?000 till 500 000 kronor på en 2+2-sitsig coupé, prisbilden beroende på motorstorlek.

Värstingen, 354-hästars Audi S5, går löst på 527?000 kronor men det förtjänar att sägas: detta är en ren nöjesmaskin.

Rent av prisvärd, med tanke på prestanda och kvalitet.

Trivsamt i Audi A5

Mer normala Audi A5 med endera diesel eller bensinmotor känns också

som ett vettigt köp för den som vill ha lite extra design, komfort samt den där härliga detaljkvalitén som numera är Audis signum.

Om någon vecka finns 3-liters V6-dieseln och 3,2-liters V6-bensinaren att tillgå i Sverige. Och efter sommaren dyker nya A5 upp med 170-hästars fyrcylindrig motor.

Den lär bli ”volymbilen”, angenämt prissatt strax under 300?000-kronorsstrecket.

Men oavsett motor trivs man i Audi A5. Även i baksätet, faktiskt. Trots att det är trångt för benen och att huvudet snuddar taket och bakre takstolpen. Den som är längre än 1,80 bör inte ens prova även om insteget är helt okej.

Tvärtom i framsätet, där utrymmet känns väl tilltaget och stolarna är både stöttande och bekväma.

Dieseln mest harmonisk

Körställningen är utmärkt och lirar väl ihop med bilens vägegenskaper.

Tack vare att Audi flyttat framaxeln framåt och mer vikt därmed hamnar mellan hjulaxlarna upplevs nya A5 mindre framtung.

Det känns när man kör. Nya A5 styr in lättare, bilen har bättre balans mellan fram- och bakända. Det finns därmed mer körglädje i nya A5 än i exempelvis dagens A4 eller A6.

Vi har nu kört samtliga tillgängliga versioner av nya A5, inklusive nya S5 med 354 hästars V8-motor.

Mest harmonisk att köra var A5 med treliters V6-diesel.

Massor av kraft från låga varv, tyst och behagligt skickas man iväg varje gång högerfoten vinklas framåt.

Man är aldrig kraftlös, motorn ständigt lågmäld – denna diesel är en juvel till motor.

Anständig förbrukning

På kryss i landsvägsfart drar A5 3,0 TDI inte mer än – drygt halvlitern.

Med blandad körning, motorväg, landsväg, stadstrafik, noterade vi drygt 0,7 liter per mil, även det en respektabel siffra.

Nya A5 är förvisso inte det mest praktiska fordon man kan skaffa sig.

Men absolut ett av de trevligare.

Hur det sedan räcker mot BMW och Mercedes får vi återkomma till.

Audi A5 3,0 TDI Quattro

Thomas Berggren

Följ ämnen i artikeln