Baywatch-Volvon

Uppdaterad 2011-03-09 | Publicerad 2007-10-31

XC70 säljs med hjälp av Pamela Anderson

LAS VEGAS. Nu ska Volvo hitta nya köpare i USA tack vare Pamela Anderson och kromade fälgar.

Nya XC70 är en Baywatch-bil.

I juli gjorde designavdelningen på Hisingen ett första förslag till livräddningsbilen, senare kopplades Volvos designkontor i Barcelona och Kalifornien in och när Sema-mässan i Las Vegas öppnade i går stod Baywatch-Volvon mitt i allt glitter.

Markfrigången är höjd med 125 millimeter och både front och bakdel har fasats av så att bilen inte kör fast i svår terräng.

Neopren i inredningen

Däcken är jättelika 20-tummare med ett speciellt sandmönster och invändigt är det nya material där neopren dominerar. För att tåla sand och vatten.

Fronten liknar kommande XC60 med rundare grill och större Volvologga och uttag i stötfångaren används till blinkande blåljus.

– Flera designdetaljer från konceptbilen kommer definitivt i produktion, säger designchefen Steve Mattin, och visst kan vi bygga bilar med höjd markfrigång. Finns det en efterfrågan så kör vi.

Det är dags för Volvo att ömsa skinn.

Följ ämnen i artikeln