Bilarna vi minns mest – och de vi helst vill glömma

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2005-12-17

Sture Bjarnelind sammanfattar Bilåret 2005

Sture Bjarnelind redaktör Aftonbladet Bil

Hur var bilåret 2005? Tja, som vanligt. Succéer och floppar, innovationer, fusioner, kriser. En himla massa bilar helt enkelt.

Här är är några vi minns:

Årets rumpa: Baklyktorna på Saab 9-3 Sport Combi. ”Skyddsplast”, sa vi först, nu har vi vant oss.

Årets lyft: Dieslarna. Fler motorer, snålare motorer. 2006 fortsätter lyftet när skatten sänks.

Årets ”så länge det finns hopp”:

Dödsdömda Saab fick luft igen. Nu snackas ny Sonett och golfklassare i Trollhättefabriken.

Årets häpp: Citroën C4. På sina håll kallad överlägset familjebilsköp. Nu 28:a på säljtoppen, strax före Hyundai Getz…

Årets rusare: Peugeot 307, för- säljningstrea (utan tjänstebilar).

Årets mest hånade 1: Saab 9-7X.

Årets mest hånade 2: Kia Rio.

Årets ”ryktesras”: Volvos säkerhetsmyt krossades i försäkringsstudie i USA. Men Saab is still for life.

Årets välkommen: Dodge satsar på Sverige – och Ssang Yong blir korean nummer tre efter nyår.

Årets fusk: Tyske journalisten som manipulerade test av Mercedes S-klass nattsiktshjälp. Numera arbetslös.

Årets bilar: … och våra egna favoriter hittar du här.

God Jul och Gott Nytt År – vi ses igen efter nyår.

Sture Bjarnelind, redaktör

Följ ämnen i artikeln