Bilarna du inte får se

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-18

Mercedes provkör prototyper i Sverige

En karavan med hemliga Mercedesprototyper är på väg norrut genom Sverige.

Bilarna kom med färjan till Göteborg i går och ska till Arjeplog för vintertester.

En liten A-klass är plåtskodd som en pansarbil, lyxbilen S-klass ser ut som en kartong, för att dölja formgivningen.

All världens biltillverkare vintertestar i Lappland.

Några håller till i finska Lappland men de flesta kör sina framtida modeller i Sverige. Arvidsjaur och Arjeplog är de stora testmetropolerna.

Gruvan är nerlagd

Arjeplog har haft blygruvan i Laisvall som enda större industri, men den har just lagts ner. Vintertesterna är livsviktiga för att byn ska leva vidare och kunna behålla sina matbutiker, banker och framför allt restauranger och hotell. Och inte minst skolorna och den speciella gymnasielinjen "bilteknik".

Mercedes hör till pionjärerna i Arjeplog, tyskarna kom dit redan i början av 1970-talet. Nu har de sällskap av bland andra Fiat, koreanska Hyundai, BMW, Porsche, Ferrari och Opel.

Det är isbanor på var och varannan sjö, högteknologiska landisbanor med olika friktion för höger och vänster hjul för att testa låsningsfria bromsar och antisladdsystem, det är branta backar med olika halkiga underlag.

Redan i början av december kommer de första prototyperna till Arjeplog och efter jul vimlar det lilla samhället av exotiska bilar som inte ska börja säljas förrän flera år senare.

Vintervägar slår datorer

Numera skryter alla biltillverkare med datorstödd utveckling. Bilarna körs i datorn för att förkorta utvecklingstiden. För tio år sedan var industrin övertygad om att vintertesterna skulle ersättas av sofistikerade datorprogram men hittills har ingen lyckats ersätta Arjeplogs vintervägar med datorer.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln