Auto Motor & Sport testade C30 Electric

Uppdaterad 2011-04-14 | Publicerad 2011-03-14

Auto Motor & Sports reporter kom till Kiruna för att undersöka hur Volvo C30 Electric fungerar i kyla.

I sin direktrapport till tidningen ger han modellen beröm för sin pigga respons och ljudlösa framfärd.

– Det är nästan en naturupplevelse att köra om kring här på de snötäckta vägarna med en elbil eftersom den är helt tyst, säger Thomas Berggren till AM&S.

I strålande solsken och ner till 20 minusgrader genomförde Auto Motor & Sport sitt vintertest av C30 Electric – Volvos rena elbil. En av utmaningarna med elbilar är att klara av uppvärmningen av kupén, något som Volvon inte har några problem med. Testföraren imponeras av hur snabbt den E85-drivna tillsatsvärmaren värmer upp bilen.

– Det var minus 17 när vi startade och på tre minuter började värmen bli acceptabel. Efter fem minuter var det varmt i bilen, säger Thomas Berggren till AM&S.

Toppar 130 km/h

Volvo C30 Electric har en topphastighet på 130 km/h – Litium-jon-batterierna på 24 kWh ger elbilen en räckvidd på 120-150 km. Tidigare testförare har fascinerats av elbilens rapphet – även Auto Motor & Sports reporter konstaterar att C30 Electric är pigg och lättkörd.

– Den är väldigt mycket som en vanlig automatväxlad C30 – bara piggare och svarar mer på gas, säger Thomas Berggren till AM&S.

Han beskriver chassit som något mjukare och konstaterar att bilen är lite tyngre eftersom batterierna väger 280 kilo. En av de mest påtagliga avvikelserna är tystnaden.

– En bonus är att den är helt ljudlös, och det är ju särskilt skönt eftersom miljön här uppe runt Kiruna är så tyst. På ren asfalt upplevs däremot däcksbullret väldigt mycket eftersom det inte finns något motorljud som distraherar, säger Thomas Berggren till AM&S..

Testflotta 250 fordon

En testflotta bestående av cirka 250 Volvo C30 Electric kommer att användas av ett antal företag och myndigheter. En demoflotta är även planerad för att börja rulla i USA under 2011. Volvo har skapat lösningar som innebär att elbilen möter samma säkerhetskrav som samtliga tillverkarens modeller.

I Volvo C30 Electric är batterierna dels placerade där bränsletanken vanligtvis sitter, dels i kardantunneln. Batterierna har en robust inkapsling. Balkar och andra delar av konstruktionen runt batteriet är förstärkta. Alla kablar har också fått en skyddad placering.

Vid en kollision ser krocksensorer till att batteriet görs spänningslöst på 50 tusendelar av en sekund. Batteriet har dessutom en automatsäkring som fungerar som en jordfelsbrytare. Funktionen stänger ner batteriet om strömmen skulle gå åt fel håll, exempelvis till följd av att en kabel kommer i kontakt med karossen.

I en vanlig bil hjälper förbränningsmotorn till med att fördela krockkrafterna. I C30 DRIVe Electric görs detta arbete av en förstärkt frontstruktur som även hjälper till att ta upp den ökade krockenergi som skapas av bilens högre totalvikt. Utöver vanliga krocktester har Volvo även ett rigoröst testprogram där man utför ett stort antal virtuella krockar. Dessutom säkerhetstestas enskilda komponenter och system var för sig.

Volvo