”En sinneblixt från Legoland”

Uppdaterad 2015-02-23 | Publicerad 2014-12-03

Idén till krocktestet för nya XC90 kom som snilleblixt nöjesparken

Fullproppad med säkerhetsfunktioner ska nya XC90 vara den säkraste Volvobilen någonsin.

Med svenskutvecklade tekniker och produkter ska bilen rädda liv.

– Men idéerna uppstod faktiskt på danska Legoland, erkänner säkerhetsexperten.

Under utvecklingen av nya Volvo XC90 har företaget gjort hela 100 krocktester. Några enligt standardnormen likt de vi ser i Euro NCAP, andra unika för Volvo. Oavsett om bilen kraschas in i ett betongräcke, rullar på en asfaltsplan eller dundrar ut genom besvärlig terräng är testen både dyra och tidskrävande.

– Men det riktigt tidskrävande är de 50 till 100 datorsimuleringar vi gör varje natt. De fysiska testen är egentligen bara för att kunna bocka av listan, säger säkerhetsexperten Henrik Ljungqvist som jobbar med karosstrukturen.

"Hälften från Luleå och hälften från Olofström"

Strukturen i nya XC90 är uppbyggd av stål i sex olika hårdheter plus plast och magnesium där alla balkar har en egen uppgift. Karossen är tillverkad av 38 procent varmformat borstål som omsluter bilens kupé och är sex gånger så starkt som vanligt stål.

– Borstålet är från början ett svenskt patent och stålet vi använder i nya XC90 kommer hälften från Luleå och hälften från vår fabrik i Olofström. Helsvenskt, säger Henrik Ljungqvist.

Men även om XC90 är en svenskutvecklad bil kom faktiskt idén till ett unikt krockprov i Danmark – på nöjesfältet Legoland.

– När jag stod och tittade på folk som slängdes hit och dit under åkturen i ”Robocoaster” gick det upp för mig att de snabba, slumpmässiga rörelserna liknande den våldsamma kraft som passagerare utsätts för vid en avåkningssituation, säger Anders Axelson.

Skapade tre egna tester

Redan tidigare hade Anders konstaterat att nästan en tredjedel av alla olyckor med allvarliga skador var avåkningsolyckor, vilket gjorde att han skapade tre unika tester, bland annat ett där bilen kör ner i ett djupt dike.

– Det blir väldigt stökigt i bilen vid en avåkningsolycka och med dagens bälten och säten kunde vi se att åkande till och med föll ur sätena, så vi var tvungna att forska vidare på området. Men det är dyrt att skicka ut bilar i skogen hela tiden, och då fick jag idén från Legoland.

Genom att använda en industrirobot från ABB kunde Anders och hans säkerhetsteam senare återskapa samma rörelser som i ”Robocoaster” och därmed de som uppstår vid verklig krock. Något som nu gett XC90 energiabsorberande säten som reducerar G-krafterna med 30 procent och minskar risken för allvarliga ryggskador och säkerhetsbälten som dras åt för att hålla de åkande i en korrekt position.

Krävs mer än krocksäkerhet

Men för att undvika att åkande varken dödas eller skadas allvarligt i en ny Volvobil ska helst inte krockstrukturen eller den nya energiabsorberande stolen behövas över huvud taget.

– Passiv säkerhet kan inte själv ta oss till Vision 2020, för det krävs också aktiv säkerhet, säger vdn Håkan Samuelsson och får oss att förstå att det också är varför XC90 är fullproppad av säkerhetsfunktioner. Totalt finns 43 olika system som verkar i situationer från normal körning till efter en krock.

Ett system är bland annat en vidareutveckling av nödbromssystemet City Safety. Nu kan kameror upptäcka mötande fordon vid exempelvis en korsning och då bromsa om föraren råkar svänga ut framför. En vanlig olycka och enligt säkerhetsexperten Lotta Jakobsson beror så mycket som 90 procent av dagens olyckor på distraherade förare, vilket smarta datorer i form av aktiva säkerhetssystem nu ska undvika åt slappa, trötta och distraherade förare.

Följ ämnen i artikeln