Frankfurt en lekstuga på allvar

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2001-10-01

Häng med Robert Collin på årets bilsalong

FRANKFURT.

Bilsalongernas konceptbilar ser ut som en lek bredvid alla nyktra produktionsbilar. Men koncepten är mer än ett ögonblicks muntration, de är biltillverkarnas känselspröt mot framtiden.

En konceptbil har tre viktiga funktioner. Den ska locka besökare till montern och bilarna ska förhoppningsvis hamna i biltidningarna för att ge tillverkaren gratis reklam. Se bara hur bra det tricket fungerar!

Men konceptet talar också om för besökaren vart tillverkaren tänkt staka ut framtiden och på mässan får bilföretaget en bekräftelse på om det är rätt väg.

Mercedes A-klass ställdes först ut som ett koncept i Frankfurt 1993, det blev total acceptans och så småningom tillverkning. Audi TT och VW Beetle gick samma väg precis som sportbilen Dodge Viper och gangsterreplikan PT Cruiser.

Volvos hybrid-koncept ECC blev i och med S80 nästan tio år senare Volvos nya formspråk.

En oväntad smäll på käften

Och jag minns när PG Gyllenhammar svävade på svaret på bilsalongen i Paris en gång i mitten av 1980-talet när jag frågade om cabriolet-konceptet som Volvo ställde ut verkligen var i enlighet med företagets säkerhetsfilosofi. Svaret kom tio år senare.

Först en chock, en oväntad smäll på käften på en bilsalong, sen ett par år senare serietillverkning.

Svårt att avgöra

För mig som tittat på konceptbilar i snart 20 år är det fortfarande lika svårt att avgöra vilka koncept som ska komma i serietillverkning och vilka som ska falla i glömska.

Och det är lika svårt för tillverkaren, det är det som är finessen med att låta köparna avgöra.

Renault upp i lyxbilsklassen

På årets Frankfurtsalong var Citroën Crosser en indikation på att den franska tillverkaren är på väg in i det populära gatjeepsegmentet och bjässen Renault Talisman en signal om att den före detta statliga massbilstillverkaren verkligen vill upp i lyxbilsklassen.

Jaguar R-Coupé är svaret på vilken väg engelsmännen tänker välja när det gäller formgivning. Det ska vara klassiskt Jaguar.

Om kunderna är med på noterna, vill säga.

Robert Collin

Följ ämnen i artikeln