EU-kravet: Elbilar måste bullra mer

Publicerad 2015-05-25

För tysta och en fara.

EU kräver att elbilar måste börja låta mer. Men det finns risker.

– Elfordon kan bli ännu mer störande än fordon med förbränningsmotor, säger forskaren Johan Fagerlönn.

Det kan tyckas vara uppochnervända världen – att EU kräver att det ska bli mer oljud på vägarna.

Men det är sanningen och från 2019 så måste alla nya elfordon som säljs inom EU att ge ifrån sig någon form av tillsatt ljud när de kör i låga hastigheter.

Skälet till det nya kravet är säkerhet och ett konstgjort ljud som gör bilarna mer hörbara ska förebygga olyckor.

Jobbar med ljudförslag

Exakt hur elbilarna ska låta är det dock ingen som vet och risken för att det blir en kakafoni av olika ”melodier” är överhängande. Därför har flera företag börjat arbeta med förslag. Det rapporterar tidningen Ny Teknik.

– Kraven kommer förmodligen att ange hur hög ljudnivån ska vara, att det ska vara två eller flera frekvensområden och att man ska kunna höra när fordonet ändrar hastighet. Sedan är det upp till fordonstillverkarna att utforma ljudet och anpassa det till olika märken och modeller. Jag tror att det kan ge nya möjligheter att förhöja upplevelsen av elfordon, säger Johan Fagerlönn, forskare på Interactive Institute Swedish ICT, till Ny Teknik.

Så störande att folk undviker elbilar

Företaget jobbar tillsammans med bland annat Volvo Cars, Volvo Bussar och Scania. Och nu ska de ta fram fyra olika ljudkoncept som förhoppningsvis kan bidra till någon form av riktlinje. För det finns stora risker när många börjar laborera med ljud.

– Elfordon kan bli ännu mer störande än fordon med förbränningsmotorer. Tänk dig en korsning i rusning år 2025 där elbilarna står och köar i ett sammelsurium av olika ljud. Det kanske upplevs så störande att folk inte vill köpa elbilar, säger Johan Fagerlönn till Ny Teknik.

Daniel Söderbäck

Följ ämnen i artikeln