Fritt fram att serva Kia på valfri verkstad

Publicerad 2012-12-04

Förlorade i Marknadsdomstolen

Sju års garanti för din Kia gäller nu även om du inte servar på en av Kias egna verkstäder. Foto: JONAS BILBERG

Kias svenska importör förlorade i Marknadsdomstolen. Från och med nu kan alla Kia-ägare serva sina bilar på icke auktoriserad verkstad med bibehållen sjuårig garanti.

För snart två månader sen drog landets bildelsgrossister Kias svenska importör inför Marknadsdomstolen. De hävdade att Kias krav på att servicen utfördes av märkesverkstäder för att få ut maximal granti på sju år var ett konkurrensbrott. På tisdagen fick grossisterna rätt. Därför backar Kia i Sverige på en gång.

Den långa garantin har använts flitigt i Kias marknadsföring och varit ett populärt argument för märket.

Rent kriminellt

– Det var självklart att de skulle förlora, säger Aftonbladets Robert Collin, upplägget där man tvingade in Kias ägare till deras verkstäder var ett solklart regelbrott och rent kriminellt. En chansning som inte gick hem men som tvingat Kia-ägare till onödigt dyra verkstäder i flera år nu.

– Det jag blir mest upprörd över är alla biljournalistkollegor som år efter år skrivit att Kia haft den bästa garantin. Inte förrän idag har den blivit så bra som man brukade skriva, säger Robert Collin.

Nya regler

Nu kräver Kia enbart att servicen utförs under vissa förutsättningar för att garantin ska gälla.

Kias serviceprogram samt service- och reparations-anvisningar måste följas under hela garantitiden. De reservdelar och tillbehör som används vid service och reparationer måste hålla minst samma kvalitet som Kias originaldelar. Vid service på en annan verkstad än en auktoriserad Kia-verkstad måste verkstaden kunna visa att servicen har utförts enligt ett korrekt serviceprotokoll. Alla reservdelar, tillbehör och vätskor som används vid servicen ska anges i serviceprotokollet. Serviceprotokollet ska finnas tillgängligt för granskning under hela garantitiden. Verkstaden ska även kunna dokumentera att man har genomfört alla de mjukvaru-uppdateringar som fanns tillgängliga för den aktuella modellen vid servicetillfället.

– Vi respekterar naturligtvis domen men vi hoppas samtidigt att ägare till Kia-bilar fortsätter att serva sina bilar hos Kias auktoriserade verkstäder säger Peter Himmer, vd Kia Motors Sweden AB.

– Det framkom i domstolen att korrekta serviceprotokoll, originalreservdelar, märkesspecifik utbildning, kunskap om uppdateringar och uppdatering av bilens mjukvara ofta inte finns eller brukas hos icke-märkesspecifika verkstäder, säger Peter Himmer.

Aftonbladet

Följ ämnen i artikeln