Rond 1: att äga

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-10-24

Ett lätt val: Mondeo

Depåstopp vid Myrbergs verkstad i Norberg. Alfans bromsvätskevarnare hade börjat lysa ilsket rött.

Prisbilden på mellanklassarna är spridd.

Nya Mazda 6 i sitt billigaste utförande (1,8) kostar 184 500 kronor men vi har valt att köra mellanklassarna med lite större motorer, runt 170 hästar. Här är alla bättre utrustade, bland annat med luftkonditionering som standard.

Billigast är då Mazda 6 2,3 Sport på 218 500 kronor och Alfa Romeo JTS på 217 100 kronor, dyrast BMW som oblygt tar 269 500 för en snålt utrustad 320i.

Från topp till botten skiljer alltså 50 000 – innan extrautrustning plockas på. Och Saab, Audi, Volvo, BMW och Alfa är basbilar, till alla dessa behöver man köpa någon form av paket för mellan 15 000 och 23 000 kronor.

Här finns allt

Däremot slipper man lägga ut mer pengar till Mazda 6 och Ford Mondeo V6 – här finns i princip allt man önskar redan från början.

Speciellt Mazda känns påkostad med xenonljus, stereo med rattreglage och sju högtalare, klimatanläggning, 17-tums alufälgar, elhissar, färddator, farthållare, elektroniskt antispinn- och antisladdsystem samt bromskraftsfördelare.

Rekordhögt för Saab

Andrahandsvärdet är en viktig faktor och Volvo, BMW, Saab och Audi har alla bra andrahandsvärde (tappar 10–11 procent/år). Just för Saabs nya 9-3 lär andrahandsvärdet bli rekordhögt de första åren (så var det med 9-5) – för att sedan sjunka ner till normal Saab-nivå. Vilket rent historiskt ligger en liten bit under Volvo, Audi och BMW.

Mazda och Ford har medelmåttigt andrahandsvärde som inte kommer att förändra sig nämnvärt, medan Alfa Romeo fortfarande tappar betydligt mer i värde än de övriga.

När det gäller driftkostnader över de tre första åren tillhör Mazda, Ford och BMW dem som har lite lägre kostnader. Audi, Volvo, Saab och Alfa Romeo har generellt sett högre kostnader, dels för service och i Alfa Romeos fall även för försäkringar eftersom den saknar vagnskadeförsäkring.

Att BMW hamnar bland de billigare beror på att alla BMW har tre år/8 000 mils gratis service – här sparar BMW-ägarna in uppskattningsvis 4 000–7 000 kronor.

Högre bensinförbrukning

Ingen av bilarna snålar med soppan. Mondeo drar hela 0,98 l/mil, de övriga mellan 0,82 och 0,87. Bortsett från törstiga Ford är det alltså jämnt i förbrukningsligan.

Totala milkostnader för mellanklassarna ligger mellan 31 och 38 kronor/mil. Volvo, Ford och BMW är billigast (31 kr). Sedan följer Audi (32), Mazda och Saab (34) medan Alfa är dyrast (38).

Att utse Ford Mondeo till ekonomivinnare är inte svårt. Den är billigast, bäst utrustad och har lägst totalkostnad.

Full pott – trots högre bensinförbrukning.

Att äga

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln