Volvo S60 2,4T

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-09-22

Pris: 249 900 kronor inklusive bland annat förarkudde, sidokrockkuddar, krockgardin, centrallås, klimatanläggning, elhissar, elektronisk startspärr, låsningsfria bromsar, antispinnsystem.

Motor: Rak 5-cyl, 2 435 cm3, 200 hk vid 6 000 varv/min, 285 Nm vid 1 800 varv/min.

Acceleration: 0–100 km/tim på 8,1 s.

Toppfart: 230 km/t.

Förbrukning (bl): 0,92 l/mil.

Längd/bredd/höjd: 458/180/143/271 cm.

Tjänstevikt: ca 1 570 kg.

Bagageutrymme: 424 liter.

Äga

Kostar 40 000-50 000 mindre än 9-3 Aero, beroende på utrustning. Har lägre reservdels- och servicekostnad, värdeminskning och förmånsvärde. Hög tillförlitlighet men också lite hög förbrukning.

Köra

S60 är inte lika spänstig och underhållande som 9-3 Aero men här finns ändå en stor portion körglädje samt stabilt, säkert väguppträdande. Styrningen lite okänslig.

Komfort

Underbara framstolar, trångt baksäte. Tyst och behaglig att åka i, fjädringen är satt mer för komfort än sport. Fin, lättjobbad förarplats.

Utrymmen

Det lite för trånga baksätet stjäl ett plus av S60, fram sitter man furstligt stort och brett. Medelstort bagageutrymme medalldeles för trång lucköppning.

Säkerhet

Inte heller S60 är krocktestad men visst är Volvo en av de säkraste. Men sniket av Volvo att inte låta antispinnsystemet vara standard (kostar 6 200 kr). Bu!

Känsla

Kan inte bli annat än full pott för en bil som inger så gedigen känsla av hög kvalitet, i stort som i smått. Vill man klaga blir det på utrustningspriserna.

Helhet

Snudd på toppbetyg. Snuddar vid högsta betyget men plumpen med antisladdsystemet hindrar. I övrigt en fullpoängare i ekonomi, väguppträdande och komfort. Solid, utmärkt i alla detaljer och en av de mest driftsäkra mellanklassarna. Designmässigt fortfarande attraktiv.

Följ ämnen i artikeln