Så många fel har din bil
Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-06-27
Vill du ha en bekymmersfri bil?
Då ska du välja Mazda 626 - som enligt Motormännens stora ägarenkät drabbas av minst fel.
Mercedes C-klass som i går fick bästa krockbetyg av Euro-Ncap tillhör de absolut sämsta bilarna.
Det är bilägarna själva som är mest lämpade att sätta betyg på sina bilar.
Därför är Motormännens årliga nybilsenkäter viktig för dem som står i begrepp att köpa ny bil.
Vanligaste felen
Tredje och sista rapporten handlar om de vanligaste felen på 46 bilar av årsmodell 2001, efter ett års körning. Tidigare har ägarna – 13 668 stycken – bland annat gett besked om vad man tycker om service och väntetider på verkstäder.
Felen har delats upp i två kategorier - stora och små fel. Stora fel är de som föranlett akut verkstadsbesök, små fel är sådana som kan anstå tills bilen ska in på service.
Mazda ger minst bekymmer
Mazdas båda modeller 626 och 323 orsakar minst bekymmer för sina ägare med mycket få fel.
Att man är nöjd med sin nya bil betyder inte att den är felfri. För BMW 5-serie, som fem år i rad haft de totalt mest nöjda ägarna, är det inte helt ovanligt att trassel med batteriet gjort bilarna svårstartade.
Större fel
Volvo S60 ligger också högt placerade när det gäller nöjda ägare, men har högre felprocent än medelbilen. För Mercedes C-klass, med fem stjärnor i betyg när det gäller krocksäkerhet, är det rena fiaskot. Modellen har så många större fel att den bara har Skoda Fabia och VW Polo efter sig i bottenträsket.
Volvoägarna har haft problem med bromsskivor och saker relaterade till nycklar, lås och larm. I Mercedes fall beror felen i huvudsak på elsystemet.
Hyundai Accent sätter nytt rekord i opålitlighet och redovisar 100 ”småfel” per 100 bilar, och 47 ”större fel” på 100 bilar.
Volvo har trogna ägare
Volvo har inte lyckats särskilt väl i årets M-enkät men det hindrar inte Volvo från att ha de mest trogna ägarna. Nästan 80 procent ägde även en Volvo innan också. Hyundai Atos och Seat Ibiza har de mest ”otrogna” köparna, få hade kört modellerna tidigare.
Inga större fel på bilen
Inga mindre fel på bilen
Antal större fel per 100 bilar (i procent)
Sven-Anders Eriksson