Tålamodskrävande hjälp att parkera

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2006-08-17

I Toyota Prius får du hjälp att parkera – av långsamt system

Har du grava problem med att parkera bilen? Är du samtidigt tålmodig med ny teknik?

Då är IPA lösningen för dig. Den kryptiska bokstavskombinationen IPA står för Intelligent Parkerings Assistans.

Med hjälp av en backkamera och en pekskärm väljer man den plats man vill parkera på. Sedan är det bara att släppa ratten och låta automatiken ta över. Farten reglerar man med bromspedalen. Oj, det låter smidigt.

Första bilen i Europa som erbjuder detta ”intelligenta” system är Toyota Prius. Extra roligt eftersom en hybridbil är gratis att parkera i många städer.

Men systemet är inte färdigutvecklat och hjälpen inte hundaprocentig.

För det första måste man vara mycket tålmodig. Att studera manualen och sedan praktisera på en lugn gata är verkligen att rekommendera. Parkeringssensorer som med pipljud varnar när man kommer nära ett hinder är standard i Sverige. Standard i en vanlig Prius är också ett pipljud vid backning. Det blir en herrans massa pipande.

På tok för långsamt

Första intrycket av IPA är att det är alltför tidskrävande. Innan man parkerat har tio personer hunnit sno platsen. Efter några övningar går det mer effektivt, men snabbt blir det aldrig.

Systemet fungerar bäst när man ska backa in mellan två bilar. Vanlig fickparkering på gata alltså. Men luckan ska vara rätt stor för att få in Priusen. Annars ger systemet upp och lämnar bilen stående helt snett

Viktigt hålla koll i speglarna

Liksom vid manuell parkering lönar det sig att vara noggrann. Bilen hamnar precis där man valt på pekskärmen. Därför måste man hålla koll framåt och i backspeglarna så att man inte brakar in i ett hinder.

Så särskilt intelligent är inte IPA. Som backhjälp räcker vanliga parkeringssensorer gott. Kanske en backkamera för att lyxa till det.

Men rattandet sköter man bäst själv.

Fakta/Intelligent Parkeringsassistans, IP

Martin Ström

Följ ämnen i artikeln