Mercedes SLR - kvicksilvret

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2003-10-04

Supersportbil för 3,4 miljoner

Med Formel 1-teamet McLaren som samarbetspartner var det självklart att Mercedes supersportbil, SLR, skulle bli en bil med närmast F1-prestanda.

Kaross och många andra delar av SLR är en ren dröm i kolfiber, titan, magnesium och flera andra exklusiva material. Omsorgsfullt formade för att ge maximala prestanda ur alla synvinklar, även rent skönhetsmässiga.

Visst är SLR vacker men alla de olika öppningarna, vinklarna eller gälarna har sin bestämda funktion. Luften ska lätt flyta förbi, eller rent av igenom karossen på smidigaste vis.

Exempelvis motorrummet måste ventileras för där produceras, förutom kraft i massor, mycket värme. Den kompressormatade V8-motorn ger hela 626 hästkrafter och accelerationen från stillastående till 100 km/tim går på 3,8 sekunder.

Ytterligare 6,8 sekunder senare passeras 200 km/tim och efter knappt 29 sekunder passerar SLR 300 km/tim.

Toppfarten, naturligtvis av rent akademiskt intresse i Sverige, är 334 km/tim och för att hejda bilens flykt finns bromsskivor i fiberförstärkt

keramik kopplat till ett elektroniskt styrt bromssystem samt, på bakluckan, en speciell bromsande vinge.

Interiören är lätt futuristisk, också den formad av superlätt kolfiber med inslag av glänsande lättmetall och tjockt läder.

Där, mitt i skönheten, är det lätt att drömma sig långt bort.

REDAKTÖR PÅ AUTO MOTOR & SPORT

DRÖMBILEN

Thomas Berggren (bil@aftonbladet.se)

Följ ämnen i artikeln