Kompakt storlastare från Opel

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2010-06-18

Astra Sports Tourer sväljer mycket

Nu har Opel äntligen öppnat på informationskranen kring sin Sports Tourer version av Astra. Modellen är storlastaren i kompakt-klassen.

Massa lastförmåga och flera praktiska lösningar blir Astrans främsta vapen när den kommer ut på marknaden i november.

Först på septembers Parissalong kommer det första officiella framträdandet för Opel Astra Sports Tourer – en bil som är oerhört viktig för den tyska tillverkaren. Men redan nu har de skickat ut bilder och information om den kompakta lastaren.

Gott om plats

Astrans axelavstånd har sträckts ut till 269 centimeter och totallängden är i den nya modellen 462 centimeter. Måtten gör att man nästan måste fråga sig om det verkligen rör sig om en kompaktbil. Lastutrymmet är Sport Tourers främsta vapen i konkurrensen om köpare och med 500 liter, alternativt 1 550 liter med sätena fällda – är det ett mycket bra vapen.

Jämfört med sin företrädare Astra Caravan har Sports Tourer ännu mer utrymme – som tack vare FlexFold systemet nu mäter 1 835 millimeter (28 mm mer än Caravan). Ett riktigt plus i är att baksätena är konfigurerade i 60/40 utförande och att de med en knapptryckning lätt kan fällas från bakluckan.

Sex olika motorer

Vid lanseringen kommer Sports Tourer att komma med sex motoralternativ. En 100 hk 1,4-liters, 115 hästars 1,6-liters och en turboladdad 1,4 på 140 hästkrafter är alternativen med bensindrift. På dieselsidan kommer två 1,7-liters versioner om 110 eller 125 hk, samt en 2,0-liters motor på 160 hästkrafter. Näst år kommer diesel-paletten att utökas med en Exoflex-motor med start/stop-system och rejält lågt utsläpp.

När det kommer till tillbehör och finesser ska nämnas att Sports Tourer kommer med adaptiva strålkastare, adaptivt chassi och ”Opel Eye”. Det sistnämnda är ett kamerasystem som dels läser av trafikskyltar och dels varnar om bilen är på väg över vägens mitt- eller kantlinjer.

Varannan Astra en kombi

Kombiversionen av Astra står för en fjärdedel av försäljningen i Europa och i kombiland nummer 1, Sverige, står de för hälften av av all Astra-försäljning.

Följ ämnen i artikeln