Voilà nu håller värdet

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2002-06-29

Rond 1: Att äga

En ekonomikalkyl ska innehålla allt: Bilköpet. Sedan driftkostnaderna; förbrukning, skatt, försäkring och service. Samt reparationskostnader.

Minst lika viktigt är inbytespriset. Andrahandsvärdet är en viktig faktor. 10 000 hit eller 30 000 dit ger rejäla utslag i en kalkyl och varken Renault eller Citroën har de mest solida andrahandsvärdena.

Stor skepsis

Speciellt Citroën möttes tidigare av stor skepsis. Men de senaste åren, via succémodeller som Xantia och Xsara, har Citroën blivit mer attraktiv som begagnad.

Vår prognos är att andrahandsvärdet kommer att stiga ytterligare.

Renault säljs sedan åtta år av Volvo. Det har påverkat andrahandsvärdet positivt. I dag har Renault medelgott andrahandsvärde – men det är fortfarande en god bit kvar till Volvos eller Saabs nivåer.

Kanske kan nya Laguna bidra till att höja det. Bra bilar brukar betyda ökad efterfrågan – vilket höjer begagnatpriserna.

Det finns dock ett par saker att påpeka. Varken service eller reservdelar är billiga och förbrukningen tenderar att bli hög när motorn måste jobba hårt. Fabriken uppger 0,75 liter/mil men under drygt 100 testmil drog Laguna kombi ofta runt litern, 1,8-litersmotorn är lite klen och får slita tungt.

Citroën har en något större motor som inte behöver jobba lika hårt, förbrukningen är också lägre när bilarna körs tillsammans samma sträcka. Och Citroëns service och reservdelar är klart billigare.

Citroën vinner klart

Citroën saknar däremot vagnskadeförsäkring vilket Renault har. Det betyder att Citroënägaren får betala extra tusenlappar de första åren.

Ändå vinner Citroën ronden klart.

Med allt inräknat kostar Citroën C5 runt fyratusen per månad (25 kronor/mil). Renault en hel tusenlapp mer (30 kronor/mil).

Citroën C5 kombi

Renault Laguna kombi

Rond 1/svenskarna

Följ ämnen i artikeln