Stoppar bilen – med ”sugpropp”

Publicerad 2015-06-11

En helt ny säkerhetsteknik som för tankarna till städning.

Svenska Autoliv håller på att utveckla en ny typ av autobroms.

I tester förkortar deras ”dammsugare” bromssträckan med otroliga 40 procent.

Den går under namnet ”Torricelli-bromsen”, men kan närmast liknas vid sugplatta. I ett pressmeddelande avslöjar svenska Autoliv att de utvecklat en broms som enligt dem kan revolutionera trafiksäkerheten. Namnet har uppfinningen fått efter den italienska fysikern Evangelista Torricelli som bevisade vakuumets existens.

Otrolig bromskraft

Autoliv anger att deras uppfinning kan komplettera autobromssystem – och avsevärt förbättra resultatet. Torricielli-bromsen sammankopplas med bilens inbyggda autobroms och använder samma sensorer. När systemet utlöses skjuts en 0,3 m2 stor ”vakuumplatta” ner i backen på en tiondels sekund – och med sugkraft skapar ett motsvarande marktryck på 15 000 newton.

Det 1 500 kg extra trycket ska göra att bromssträckan minskas med upp till 40 procent på torr- eller våt asfalt samt på isiga underlag.

Problemet – är för effektiv

I dagsläget har Autoliv satt en maxhastighet om 70 km/h på systemet – eftersom effekten är så kraftig. Det svenska företaget säger att bromsen är till för stadstrafik, i trafiksituationer där exempelvis barn och andra oskyddade trafikanter befinner sig.

– Det största hindret för att biltillverkare ska implementera Torricelli-bromsen är enkelt sagt att den är för effektiv. För att den ska kunna komplettera redan befintlig säkerhetsutrustning, så måste detaljer som bältesspännare uppdateras, säger Ola Boström forskningschef på Autoliv.

Flera intressenter

Vidare avslöjar Autoliv att man visat upp tekniken för ett par utvalda biltillverkare och att intresset varit stort.

– Även om det är flera steg kvar innan Torricelli-bromsen kan sättas i fullskalig produktion, det här är otvetydigt ett exempel på hur framtida innovationer kan revolutionera trafiksäkerheten och rädda liv. En sak som pekar mot att tillverkare tekniken implementeras i det korta snarare än det långa perspektivet är att biltillverkare i allt större utsträckning konkurrerar och vinner marknadsandelar baserat på sina säkerhetssystem, säger Ola Boström.

Kolla in tekniken – så fungerar Torricelli-bromsen OBS extern länk

Följ ämnen i artikeln