Slutköat på E 18

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-20

Sex nya trafikplatser ska minska olyckorna

rödljusen ska bort På E 18 mellan Hjulsta och Kista utanför Stockholm finns elva korsningar med rödljus, vilket ofta resulterar i långa köer. Nu ska moten byggas om så att köerna försvinner och olyckorna minskar.

E 18 får ny sträckning och däckas över med bostäder vid Tensta och Rinkeby.

För att minska olyckorna byggs sex nya planfria trafikplatser.

I morgon fattas beslut om det största vägprojektet efter Södra länken.

Hur miljön och trafiken ska förbättras i ett av Stockholms tätaste bostadsområden har stötts och blötts i flera år.

Ett tag fanns planer på att lägga E 18 i en tunnel förbi Tensta och Rinkeby, men utredningar visade att det skulle bli alldeles för dyrt. I stället har Vägverket tagit fram ett nytt förslag som går ut på att E 18 byggs ut med två filer mot Järvafältet och överdäckas på två ställen.

Enköpingsvägen får avlastning

I dag ansluter E 18 till E 4 vid Järva krog, men i den nya planen ska E 18 förbindas med E 4 via Kymlingelänken. Det innebär en avlastning av Enköpingsvägens nuvarande sträckning genom Sundbyberg och Solna.

På sträckan Hjulsta-Kista finns i dag elva korsningar, de flesta med rödljus. Dessa ersätts nu med fem nya planskilda trafikplatser, dessutom byggs Kista trafikplats ut för att kunna ta emot den ökade trafiken.

Både på Kymlingelänken och Hjulstavägen kommer att byggas bullerskärmar för att minska ljudet från trafiken.

Miljön ska förbättras för närboende

Nya E 18 ska inte bara minska olyckorna utan även väsentligt bidra till en bättre miljö för de intillboende.

Den "öppna" kontakten mot gröna Järvafältet har varit ledtråd i hela det gigantiska projektet som beräknas kosta mellan 1,3 och 1,5 miljarder kronor, pengar som staten redan anslagit. I den summan ingår överdäckningarna vid Rinkeby (240 miljoner) och Tensta (250 miljoner), däremot inte kostnaderna för eventuell bostadsbebyggelse ovanpå.

Om kommunen antar Vägverkets planförslag och arbetet med detaljplaneringen kan komma i gång i början av nästa år, kan bygget påbörjas 2004 och stå klart 2008.

Närmare till Järvafältet för Tenstabor

Sven-Anders Eriksson, Trafik

Följ ämnen i artikeln