Volvos hemliga tält avtäckt i morse

Uppdaterad 2011-03-08 | Publicerad 2002-03-05

Aftonbladets Robert Collin på plats i Genève

ACC2, Adventure Concept Car 2, är namnet på Volvos nya modell.

På tisdagsmorgonen öppnade Volvo sitt hemliga tält på bilsalongen i Genève och visade upp den nya modellen i sin Cross country-serie.

Aftonbladets Robert Collin, på plats i Genève, kallar modellen för ”en galen bil” men berömmer samtidigt den vågade designen, såväl utvändigt som invändigt.

Saabs och SKF:s experimentbil saknar ratt och styrs istället med en joystick.

- Jag tror att mycket av det vi ser på den här bilen kommer att finnas med på Volvos framtida modeller, säger Robert Collin.

Bilen som presenterades på tisdagen är en sportigare variant av Volvo V70 Cross country, och kallas för ACC2 (Adventure Concept Car 2). Bilen har gjorts med större hjul, en starkare motor med 300 hästkrafter och styvare fjädring. Dessutom är bilen utrustad med yttre attribut så att man ska se att det är en sportigare bil - en annan huv, en annan grill och ett annorlunda utseende runt hjulhusen.

Vågad design

- Den ser lite mer ut som Volvo XC90, den nya stora jeepen, säger Robert Collin.

Collin berömmer Volvo för att de den här gången vågat lite mer i designen av interiören.

- Volvo är ju inte kända för att göra världens roligaste interiörer, men här har man tagit ut svängarna rejält för att se hur långt man kan sträcka sig i en Volvo-interiör.

En annan nyhet på salongen i Genève är den experimentbil som Svenska kullagerfabriken, SKF, tagit fram tillsammans med Saab.

Bilen saknar ratt och styrs istället med en joystick. Tekniken kallas drive-by-wire och bygger på att alla överföringar är elektriska. Tekniken har länge använts inom flyget och är nu på väg in i bilindustrin.

Billig teknik

- SKF har kommit otroligt långt med den här tekniken, det här kommer definitivt att få ett genomslag inom några år. Det spar vikt, är snabbt och exakt och dessutom förhållandevis billigt, säger Robert Collin.

- Jag tror dock att det blir vanliga pedaler och en vanlig ratt när tekniken väl kommer i serieproduktion.

Den joystick-liknande styranordningen - med gas, broms och en knappstyrd halvautomatisk växelväljare i en enhet - sitter upphängd i mittkonsolen. På bara tio sekunder går det att göra om bilen från högerstyrd till vänsterstyrd.

- Det tar tid att vänja sig med att gasa och bromsa med händerna, och att rattens utväxling är direkt som ett cykelstyre, skrev Robert Collin efter att ha testkört en variant av bilen förra året.

Andreas Alfredsson

Följ ämnen i artikeln